Abstract:
هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر تجارت الکترونیک بر شرکتهای بیمه ایرانی است. برای
نیل به این هدف، پس از بررسی ادبیات موضوع و کاوش در مقالات پیشین تعیین چارچوب
مرجع تحقیق با استفاده از روش تحقیق کمی (پیمایش) و تکمیل پرسشنامه از شرکتهای بیمه
ایرانی سعی شده تا به سوالات تحقیق پاسخ داده شود.
یافته¬های این مطالعه حاکی از آن است که شرکتهای بیمه¬ای، نگرشی مثبت نسبت به تجارت
الکترونیک داشته و اغلب آنها تجارت الکترونیک را به صورت یک فرصت قلمداد کرده و
معتقدند که به کارگیری تجارت الکترونیک تاثیراتی مثبت بر صنعت بیمه کشور خواهد
داشت. کمبود متخصصان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و کمی نیروی انسانی ماهر و
خبره در زمینه تجارت الکترونیک از عمده نیازمندی های زیرساختاری برای این شرکتها
ذکر شده است.آماده نبودن سایر بخشهای پشتیبان (مانند پول الکترونیکی و شبکه
مخابراتی)، فقدان قوانین و مقررات ضروری (امضای الکترونیکی، کپی رایت و ...)،
فراگیر نبودن استفاده از اینترنت و دسترسی محدود به آن و وجود نگرش سنتی حاکم بر
فرهنگ سازمانی از جمله موانع بازدارنده پیاده¬سازی تجارت الکترونیک در این شرکتها
ارزیابی شده است. بخشهای بازاریابی و فروش به همراه بخش تحقیق و توسعه پتانسیل های
خوبی برای بهره¬گیری از تجارت الکترونیک داشته و از طرف دیگر بیمه¬های اتومبیل،
باربری، عمر و اشخاص از قابلیت بیشتری برای عرضه به صورت «برخط2» را دارند. در
نهایت (با پیش فرض به کارگیری تجارت الکترونیک) بیمهگران ایرانی منافع و مزایایی
را به این شرح متصور شده¬اند: بهبود وجهه3 شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن،
تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان (سهامداران، نمایندگیها و کارگزاریها)،
کاهش هزینه¬های سرمایه¬گذاری مورد نیاز برای ایجاد وگسترش شبکه نمایندگیها، کاهش
هزینه¬¬های تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای
جغرافیایی.
Machine summary:
"در نهایت (با پیش فرض به کارگیری تجارت الکترونیک) بیمهگران ایرانی منافع و مزایایی را به این شرح متصور شده¬اند: بهبود وجهه3 شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن، تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان (سهامداران، نمایندگیها و کارگزاریها)، کاهش هزینه¬های سرمایه¬گذاری مورد نیاز برای ایجاد وگسترش شبکه نمایندگیها، کاهش هزینه¬¬های تمام شده برای عرضه محصولات/خدمات و گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی.
برخی از مزایای به کارگیری تجارت الکترونیک در کسب و کارها به صورت موارد در پی آمده است (برومیده و اعرابی، 2005، توربن و دیگران، 2002 و توربن و کینک، 2003): o افزایش سرعت محاسبه و پردازش سریع اطلاعات و انتقال فوری آن o افزایش حجم فروش و کاهش هزینه¬های فروش o دستیابی به بخشهای کوچک و پراکنده بازار o افزایش و ایجاد فرصتهای فروش o شناسائی تامینکنندگان جدید و شرکای تجاری جدید و ارتقای همکاری با آنها o تمهید امکانات جدید برای مشتریان و امکان مقایسه محصولات و قیمتها در کمترین زمان o ایجاد امکان کار تمام وقت و همکاری از راه دور o بهبود وجهه شرکت به عنوان یک شرکت پیشتاز و مدرن o کاهش هزینه¬های سرمایه¬گذاری مورد نیاز برای ایجاد وگسترش شبکه نمایندگیها o گسترش کسب و کار با حذف محدودیتهای جغرافیایی o کاهش هزینه¬¬های تمام شده برای عرضه محصولات و خدمات o افزایش همخوانی محصولات وخدمات با نیاز مشتریان، ازطریق نوآوری و ایجاد تنوع o ارتقای توان تبلیغات و ترویج محصولات، با هزینه¬های کمتر o سهولت پرداخت خسارات و تسویه حساب و شفافیت فعالیتهای مرتبط o گسترش ارتباط با مشتریان و تسریع در ارائه خدمات مورد نظر به آنها o ارتقای بهره¬وری کارکنانو افزایش توانمندی مشاغل در سطح سازمان o تسهیل همکاری و انتقال دانش میان ذینفعان (سهامداران، نمایندگیها، کارگزاریها و ..."