Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبرد کمـک خـواهی بـر درک مفاهیم ریاضی دانش آموزان بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در اجرای آن از طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش شـامل ٥٢نفـر از دانـش آمـوزان سـال سـوم راهنمایی شهرکلیبردر سـال تحصـیلی ٩٢-١٣٩١ بودنـد کـه بـه روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند وبه طور تصادفی در هر یک از گروه های آزمایشی وکنترل قرار گرفتند.آزمون درک مفاهیم ریاضی محقق سـاخته به روش گروهی توسـط آزمـودنی هـا تکمیـل شـد.آزمودنی هـای گـروه آزمایشی به مدت ١٥جلسه آموزش های راهبرد کمک خواهی رادریافـت کردند.گروه کنترل نیز همزمان به برنامه های عـادی کلاسـی خـود ادامـه دادنـد.یافتـه هـای حاصـل از تحلیـل کوواریـانس نشـان داد نمـره هـای دانش آموزان گروه آزمایشی درپس آزمون درک مفاهیم ریاضـی بـالاتر از گروه کنترل است . بنابراین ،آموزش راهبرد کمک خواهی به افزایش درک مفاهیم ریاضی دانش آموزان منجرمی شود.پژوهش حاضر برای معلمـان ریاضی کاربردهایی دارد که می توانند از این راهبردها برای پیشرفت درس ریاضی استفاده کنند.
Machine summary:
بنابر آنچه گذشت ، پژوهش حاضردرصدد است به اين سـؤال پژوهشـي پاسـخ دهـد کـه آيـا آموزش راهبرد کمک خواهي بر افزايش درک مفاهيم رياضي دانش آموزان تأثير دارد؟ روش پژوهش حاضر از نوع نيمه آزمايشي با استفاده از طرح پيش آزمون -پـس آزمـون بـا گـروه کنترل بود.
Eggen & Kauchak جامعة آماري پژوهش دانش آموزان دختر سال سوم راهنمايي شهرکليبردر سال تحصـيلي ٩٢-٩١بودند که تعدادآن هابالغ بر ٦٥٠نفر بود.
اين پژوهش در دو مرحله اجرا شد:١-آموزش معلم و٢-آموزش دانش آموزان درمرحلة آموزش معلم ، جزوة آموزشي (براي معلم رياضي )و همـين طـور بروشـورهايي که بر مبناي نظريات کمک خواهي ودرک مفاهيم رياضي تدوين شده بودند، از قبـل در اختيـار معلم گروه آزمايشي قرار داده شد واز اوخواسته شد که قبـل از حضـور در کارگـاه آموزشـي جزوة ويژة معلمان را مطالعه کند.
يافته ها به منظور بررسي اين سؤال که آياآموزش راهبرد کمک خواهي بـردرک مفـاهيم رياضـي دانش آموزان تأثير مي گذارد،نمـرات درک مفـاهيم رياضـي دانـش آمـوزان در مراحـل پـيش و پس آزمون در گروه هاي آزمايشي و کنترل با هم مقايسه شـدند.
بدين معني که آموزش راهبرد کمک خواهي توانسته است درک مفاهيم رياضي دانش آموزان را بهبود بخشد.
بحث ونتيجه گيري يافته هاي پژوهش بيان کنندة آن است که آموزش راهبرد کمک خواهي باعث بهبود در درک مفاهيم رياضي دانش آموزان مي شود.
Relationship of academic help-seeking to the use of learning sterategies and other instrumental achievement behavior in college students.
Adaptive help seeking: A strategy of self-regulated learning.