Abstract:
پژوهش حاضر به بررسی رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران و بررسی نقش سرمایه اجتماعی در تبیین رضایت پرداخته است. هدف تعیین نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد رضایت شغلی است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده است. جمعیت آماری این تحقیق شامل کارکنان دفتر تهران شرکت ملی گاز ایران (1000 نفر) می باشد. نمونه مورد بررسی در این تحقیق تعداد 290 نفر از کارکنان این سازمان می باشد. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه ی اجتماعی و متغیر وابسته آن رضایت شغلی است که نتایج بدست آمده، رابطه معنی داری بین آنها را نشان می دهد. بر اساس نتایج به دست آمده مشارکت در تصمیم گیری های سازمان، هنجارهای رایج، اعتماد و سابقه ی کار کارکنان، مهمترین متغیرهای تبیین کننده ی رضایت شغلی کارکنان بوده اند.
Machine summary:
متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و متغیـر وابسته آن رضایت شغلی است که نتایج بدست آمده ، رابطه معناداری بین آنها را نشان میدهد.
در تحقیقی که توسط وزارت کار و امور اجتماعی اسپانیا انجام گرفت این نتیجه بـه دسـت آمـد کـه " ابعـاد سرمایه اجتماعی شاخص خوبی برای کیفیـت زنـدگی کـارگری بـوده و تسـهیل کننـده عملکرد نهادهای اجتماعی به طور عام و نهادهای اقتصادی به طور خـاص و در نهایـت باعث افزایش سطح رضایت شغلی کارگران میشود" (ریکوینا، ٢٠٠٢: ٢ ).
"رابرت پاتنام ١ در آثار گوناگون سرمایه ی اجتماعی را به عنوان شبکه های اجتماعی، هنجارهای ارتباط متقابل ، اعتماد و قابلیت ناشی از آن تعریف کرده است .
افزون بر این ، در این پژوهش بعد هنجاری سرمایه اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است در این جهت پس از مشاوره با کارکنان شرکت ملی گاز و با در نظر گرفتن قواعد ویژه فرهنگی آن سازمان ، سوالات مربوط بدان طراحی گردید.
ارتباط شبکه روابط با رضایت شغلی آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین ایـن دو متغیـر در سـطح فاصـله ای نشـان میدهد که بین دو متغیر رابطۀ معناداری وجود دارد (sig ٠٥٠٠٠,r ٠٥٢٦٦).
هدف این تحقیق نیز بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی میباشد.
نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها گواه این مطلب است که به طور کلی بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته است .
نتایج این تحقیق شاهد دیگری مبنی بر ارتباط بین سرمایه اجتماعی و رضایت شغلی میباشد.