Abstract:
هدف پژوهش شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر سطوح یادگیری (یادآوری، فهمیدن، کاربستن) دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیست شناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی(چهارگروهی سولومون) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه دبیرستان های روزانه و دولتی شهر همدان و روش نمونه گیری از نوع خوشه ای است. در این طرح از پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی 30 سوالی از نوع چهار گزینه ای (با روایی محتوایی) استفاده شد که 10 سوال اول آزمون را یادآوری (میزان یادگیری) و 20 سوال بعد آزمون پیشرفت تحصیلی را فهمیدن و کاربستن (عمق یادگیری) اندازه گیری می کرد. در طرح آزمایشی 80 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی در چهار گروه (دوگروه کنترل و دو گروه آزمایشی) 20 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنی ها با استفاده از آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی پیش آزمون به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر چهار گروه پس آزمون (آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی) به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در تمامی فرضیه ها از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (مانووا) استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری (سطح یادآوری) دانش آموزان معنادار بود. ولی به کارگیری این روش تدریس بر عمق یادگیری (سطوح فهمیدن و کاربستن) معنادار نبود. بنابراین روش تدریس تفکر استقرایی میزان یادگیری دانش آموزان را در درس زیست شناسی افزایش می دهد اما نمی تواند عمق یادگیری آنان را ارتقا دهد.
Focusing on the male students in the second grade of high school in Hamedan city، this research had been conducted to identify the effectiveness of the inductive teaching method on the learning levels :(remembering، understanding، and applying). It was، also، designed based on the experimental type (Solomon''s four groups). All the students in second grade of high schools in Hamedan had been chosen as the statistical population، based on the cluster sampling. To collect the data، a researcher-made questioner، including 30 multiple questions (with content validity) was used، the first ten of which focused on the remembering (the extent of learning) and the rest measured the understanding and applying (the depth of learning). Randomly selected، 80 students had been categorized in four groups of 20 students (2 control groups and 2 experimental groups). At first، the pre-test was taken and after passing seven sessions of education، all four groups were given the post- test. In order to analyze the data، MANOVA was used. Based on the findings، it was determined that inductive thinking method had significant effect on the extent of learning (remembering); however، there was no significant effect regarding the depth of learning (understanding، applying). It can be، therefore، said that this very teaching method can increase the extent of the learning but not the depth of learning levels.
Machine summary:
No 17 (continus 44) Spring 2015, Pages 99-109 The study of the Impact of teaching Biology based on the Inductive Thinking Method on the learning levels: considering the Male Students in the second grade of high schools Saeed Veisi Kahreh, R asool Kord Noghabi, Mehran Farhadi 1M.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) بنابراین آموزش زیست شناسی به روش تفکر استقرایی بر میزان یادگیری (سطح شناختی یادآوری) مؤثر بوده، این با یافتههای (Cheistopher, etc, 2010 ؛ Mccreary, etc , 2006 ؛ Bay, etc , 1990 ؛ Baveja, 1988 ؛ El Nemer, 1979 ؛ Magnussen, etc , 2000 ؛ Hillocks, 1987 ؛ Smith, 1980 ؛ Zhou Ke, 2008 Abozari, 1998; Parsa, 2005; Farajolahi, 2003; Behrangi, 1997; GhasememPoor, 2008; Hejazi, 1997; Nasrabadi " Noorouzi, 2005 ؛ Bruner, 1996 ؛ Maye " Moreno, 2003 ؛ Prince " Felder, 2006؛ Worthen, 1968 ؛Jacinta " Nkasiobi, 2011؛ Feeley, 1972؛ Schrenker, 1976؛ Gijbels, etc.
بنابراین آموزش زیست شناسی به روش تفکر استقرایی بر عمق یادگیری (سطوح شناختی فهمیدن، کاربستن) مؤثر نبوده است که این با یافتههای (Ashrafi " Jehanseir, 2011؛ El Nemer, 1979 ؛ Worthen, 1968 ؛ Smith, 1996 ؛ Felder, " Brent, 2004 ؛ Cheistopher, 2010 ؛ Mccreary etc , 2006؛ Bay et etc, 1990 ؛ Baveja, 1988 ؛ El Nemer, 1979 Magnussen, etc, 2000 ؛ Hillocks, 1987 ؛ Smith, 1980 ؛ Zhou Ke, 2008 ؛ Abouzari, 1998; Parsa, 2005; ؛ Bruner, 1996 ؛ Maye " Moreno, 2003؛ ; Farajolahi, 2003; Behrangi, 1997; GhasememPoor, 2008; Hejazi, 1997; Nasrabadi " Noorouzi, 2005; Prince " Felder, 2006؛ Worthen, 1968 ؛Jacinta "Nkasiobi,2011؛ Feeley, 1972؛ Schrenker, 1976؛ Gijbels, etc.