Abstract:
هدف اصلی این مقاله، ارائۀ نوعی سیستم فازی بهمنظور کشف فرصتهای همافزایی در شرکتهای مادر (هولدینگها) است؛ بهگونهای که با شناسایی فرصتهای بالقوۀ همافزایی میان شرکتهای وابسته، سیستم اطلاعاتی در سازمان توسعه یابد. به همین منظور، پس از طراحی ماتریس فازی کشف فرصتهای همافزایی بر اساس سطح ارتباط فعالیتها و مدیریتپذیری این ارتباطات در شرکتهای وابسته به شرکت مادر، جایگاه تمام شرکتهای وابسته به شرکت مادر در این ماتریس مشخص شد. با توجه به ابهام در نظر مدیران و کارشناسان این شرکتها و کیفیبودن نظر آنها، در این مقاله از متغیرهای زبانی به جای متغیرهای عددی استفاده شده است. متغیرهای زبانی به اعداد فازی ذوزنقهای تبدیل شدند و سپس عملگر میانگین فازی برای آنها اعمال شد. در نهایت با توجه به امتیازهای کسبشدۀ شرکتها در ماتریس همافزایی، فرصتهای ایجاد و بهبود همافزایی میان شرکتها شناسایی شد و در اختیار مدیران شرکتها قرار گرفت.
Machine summary:
بـه همـين منظـور، پـس از طراحي ماتريس فازي کشف فرصـت هـاي هـم افزايـي بـر اسـاس سـطح ارتبـاط فعاليـت هـا و مديريت پذيري اين ارتباطات در شرکت هاي وابسته به شرکت مادر، جايگـاه تمـام شـرکت هـاي وابسته به شرکت مادر در اين مـاتريس مشـخص شـد.
مسئله اي کـه ايـن مقاله به دنبال حل آن است ، ارائة سيستمي براي کمک به مديران به منظـور کشـف فرصـت هـاي بالقوة هم افزايي ميان شرکت هاي تابع ، از طريق توسعة سيستم اطلاعاتي سازمان اسـت .
کشف فرصت هاي هم افزايي ميان شرکت هاي متعلـق بـه شـرکت مـادر در حـوزة مـديريت راهبردي سازمان ها قرار دارد کـه بـا وجـود پيچيـدگي هـاي خـاص خـود، حـوزة مناسـبي بـراي به کارگيري نظرية مجموعه هاي فازي شناخته مـي شـود؛ زيـرا مفهـوم اصـلي فـازي و مـديريت راهبردي در حوزه هايي قرار دارد که عدم قطعيت و ابهام بـا آنهـا عجـين شـده اسـت (دلگـادو و ردگي ، ١٩٩٣).
ميزان مرتبط بودن کسب وکارها بر اساس ميانگين نظرهاي دو خبره بر حسب اعداد فازي (به تصویر صفحه مراجعه شود) رتبه بندي اعداد فازي به دست آمده بر حسب فاصله تا ميانگين و جانمايي رابطة هر شرکت بـا ديگري و همچنين مديريت پذيري اين روابط ، در شکل ٦ نشان داده شده است .
Fuzzy Multi Attribute Decision Making.
Iran, Shahrood: Shahrood University Press.
A fuzzy decision support system for strategic portfolio management.
Tehran: University Press.
An expert system for multi objective decision making: application of fuzzy linguistic preferences and goal programming.