Abstract:
پژوهش درباره هنر خودنگاری، که طیف وسیعی از آثار هنری را به خود اختصاص داده است، از اهمیت ویژهای برخوردار است. «خود» یا «نفس» همیشه به عنوان برترین گوهر هر فرد، و به عنوان منشاء و مبداء، و به عنوان مولف های اساسی در بحث فردیت، اصالت، و شخصیت، در هنر نقش بنیادین و انکار ناشدنی دارد. انسان ناگزیر از شناخت خویش است و هنر امری است برآمده از خود فرد و تجربه زیستهاش، و حاصل درونی کردن آنچه دیده و دریافته و به جریان انداختن اندیشهاش و در آخر بیان آنچه که میخواهد. خودنگاریها آثاری هستند که به عنوان تاریخچهای از تجربه بشری در روبهرو شدن با تصویر خویش قابل توجهاند و در تفاوت و تنوع نگاههایشان قابل تامل. رودرروییای که همگان، در روزمرهگی هر روز، از برابرش گذشتهاند، اما هنرمند آن را ثبت کرده است. دلایل مختلفی برای ظهور و ادامه این هنر وجود دارد که در این مقاله، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
Investigating the art of self-portrait، which incorporates a large body of artistic works، is a crucial task in art criticism. Self or ego has always been the most essential to one’s being and as a fundamental feature in the study of individualism، originality and character، it has played an irrefutable role in art. It is inevitable for human to know himself/herself and art، originated in one’s character and experience، is an internalization of what is comprehended، a stimulus for thought and finally a manifestation of human desire. Self-portraits are works of art which reveal human experience in encountering his/her image. As such، studying the variety in their focuses deems promising. All people have experienced such an encounter with their images but it has been the self-portraitists who have registered their experiences. In the main، this article focuses on the causes of appearance of self-portrait as an art form and the reasons why it has always remained animate.