Abstract:
هدف اصلی این پژوهش نقد تاثیر تجاری سازی تربیت بر تربیت اخلاقی می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش انتقادی بهره گرفته شد. بررسی چالش های اصلاحات تربیتی نئولیبرال برای تربیت اخلاقی با تمرکز بر مطالعه موردی طرح «هیچ کودکی نباید عقب بماند» حاکی از آن است که افزایش رقابت و کاهش فضای مشارکتی، نگاه ابزاری به انسان، تبدیل دانش به کالایی برای سودآوری و نه فعالیتی برای حقیقت جویی، نادیده گرفتن رفاه و خیر عمومی، و فردگرایی انحصارگرا از جمله این چالش ها به شمار می آیند. علاوه براین، افزایش نهادهای غیرانتفاعی با کیفیت پایین و کمیت بالا، افزایش رقابت برای تجاری کردن دانش و نزدیکی دانشگاه ها به صنعت، ضعف اخلاق پژوهشی طی سال های اخیر از مصادیق عینی رواج فرهنگ بازاری و تجاری سازی در تعلیم و تربیت به ویژه آموزش عالی ایران می باشند.
The aim of this paper is to critique the influences of commercialization of education on moral education. For this aim we used critical method. investigating the challenges of neoliberal education for moral education، with case study of NCLB، indicated that Increasing competition and reducing social participation، instrumentalist view on human being، converting knowledge to a commodity for profit (not an action for searching truth)، neglecting of public welfare، and possessive individualism، all of these are examples of foregoing challenges. In addition، the large number of private higher institutions with low quality and large quantity، increasing competition among universities for commercialization of knowledge and approaching the industry، and finally weakened research ethics، these are evidences of spreading of commercialization on Iranian education specially in higher education.
Machine summary:
بررسی چالش های اصلاحات تربیتی نئولیبرال بـرای تربیـت اخلاقـی با تمرکز بر مطالعه موردی طرح «هیچ کودکی نباید عقب بمانـد» حـاکی از آن اسـت کـه افـزایش رقابـت و کاهش فضای مشارکتی، نگاه ابزاری به انسان ، تبدیل دانش بـه کـالایی بـرای سـودآوری و نـه فعـالیتی بـرای حقیقت جویی، نادیده گرفتن رفاه و خیر عمومی، و فردگرایـی انحصـارگرا از جملـه ایـن چالش هـا بـه شـمار میآیند.
متفکران تعلیم و تربیت انتقادی ١روند این اصلاحات تربیتی را به چالش کشیده انـد و معتقدنـد ایـن سیاست ها باعث افزایش نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی میشـوند و بـا تـرویج فرهنـگ مصـرف گرایـی ، چالشی مهم در زمینه تربیت و تربیت اخلاقی میباشند (٢٠١٠ ,McLaren &Sandlin (.
بنابراین ، این سؤال مطرح مـیشـود کـه تجاریسازی تعلیم و تربیت در طرح مذکور چه چالش هـایی را فـرا روی تعلـیم و تربیـت اخلاقـی قـرا مـی دهد؟ و چه راهکارهایی برای رهایی تربیت اخلاقی از چالش های نئولیبرالیسم می توان ارائه داد؟ روش پژوهش در این پژوهش از روش انتقادی بهره گرفته شده است .
انتخاب آزاد، جلب رضایت مشتری، بهره مندی از خدمات تربیتی در قبال پرداخت هزینه (خصوصیسازی نهادهای تربیتی)، سیر تعلیم و تربیت به سوی دسـتاوردهای زود بازده اقتصادی، افزایش رقابت بین نهادهای تربیتی برای کسب درآمـد (بیشـتر از طریـق تجاریسـازی دانش ) و تربیت دانش آموزان به عنوان مشتریان شـرکت های تجـاری، از مهـم تـرین نمودهـای ایـن پـروژه تجاریسازی هستند )٢٠٠٧ ,Bansel &Davies ;٢٠٠٥ ,Giroux(.