Abstract:
نقطه ی شروع حرکت به سمت دانش گرایی، بررسی وضعیت موجود سازمان از نظر ساختار، فناوری، فرهنگ و منابع انسانی است . این تحقیق با هدف شناسایی موانع موجود در پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی (ع ) انجام شده است . پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی است . برای شناسایی موانع مدیریت دانش ، نخست با ده نفر از استادان و افسران ارشد، مصاحبه شد (بخش کیفی) و سپس از طریق فن تحلیل محتوای تلخیصی، شاخص های اصلی حاصل از مصاحبه ، استخراج و در قالب پرسش نامه ی ٧٠ سوالی در بین نمونه آماری(٢٣٠ نفر) توزیع گردید(بخش کمی). روایی پرسش نامه بر اساس نظر خبرگان مدیریت دانش و همچنین پایایی آن بر اساس الفای کرونباخ (٩٥ صدم )، تعیین گردید. پایایی مصاحبه هم از طریق فن توافق درون موضوعی و با کدگذاری مشترک سه مصاحبه ، ٨٦ صدم حاصل شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، ده عامل نگرش راهبردی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات ، بسترسازی برای مدیریت دانش ، قانون استفاده از فناوری، دانشگران ، بوروکراسی، شبکه ی اینترنت ، فرهنگ سازمانی و رسمیگرایی به عنوان موانع اصلی مدیریت دانش شناسایی شد. برای بررسی ارتباط موانع شناسایی شده با چرخه ی مدیریت دانش ، از آزمون پیرسون استفاده شد. بر اساس این آزمون ، به جز عامل بوروکراسی و رسمیگرایی، بقیه ی عوامل با چرخه ی مدیریت دانش ، ارتباط مثبت و معنادار داشتند؛ به عبارت دیگر، بهبود هر یک از موانع ، باعث ارتقای چرخه ی مدیریت دانش در دانشگاه خواهد شد. در پایان مقاله ، پیشنهادهای کاربردی به تفصیل ارائه شده است .
Machine summary:
بر اين اساس ، پرسش اصلي و کليدي آن است که دانشگاه امام علي (ع ) تا چه حد از لحاظ زيرساخت (فرهنگي، ساختاري، فناوري اطلاعات و مديريت منابع انساني) خود را براي مديريت اصليترين منابع سازمان ؛ يعني دانش سازماني و دانش گران آماده کرده است و موانع اصلي در موارد ياد شده چه چيزهايي هستند؟ اساسا موانع پياده سازي مديريت دانش در فرايند مديريت دانش چه چيزهايي خواهد بود؟ و الگوي مناسب اجرايي چيست ؟ اهميت تحقيق تغييرات شگرف در عرصه هاي مختلف کاري از دوران صنعتي تا عصردانش ، سازمان ها را ناگزير ساخته تا به منظور بقا و حفظ توان رقابتي به مديريت دانش ، به عنوان مهم ترين منبع راهبردي توجه نمايند (محمدي فاتح ، ١٣٩٠).
حـال با توجه به توضيحات بالا و به دليل جلوگيري از گستردگي مقاله ، فقط ميـزان رابطـه ي بـين مـديريت دانش (جمع نمره کل عناصر چهارگانه ) و عوامل ده گانه شناسايي شده بـه شـکل زيـر نشـان داده شـده است : / عوامل (موانع ) پياده سازي مديريت دانش (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١) الگوي اصلي تحقيق يافته هاي تحقيق بر اساس تحليل عاملي بر اساس نتايج تحليل عاملي ميتوان گفت که موانع اصلي پياده سازي مديريت دانش در دانشگاه افسري امام علي (ع ) عبارتند از : نگرش راهبردي، منابع انساني، فناوري اطلاعات ، بستريسازي براي مديريت دانش ، قانون استفاده از فناوري اطلاعات ، اينترنت ، کارکنان دانشي، بوروکراسي، فرهنگ و رسميگرايي.