Abstract:
در کتب رجال و تراجم سده های متقدم و میانه هجری، در کنار یادکرد از اصناف مختلف علما همچون فقها، محدثان و متکلمان، از گروهی به نام «قصاص/ قصاصین» سخن به میان آمده است. این گروه نفوذ گسترده ای در میان عموم مردم داشتند و بر دانشهای مختلفی چون حدیث، و تفسیر، و هم بر اندیشه های اخلاقی عموم و جریان وعظ اثرگذار بودند. انتقادهای شدید از قصاص و گاه مخالفت کلی با وجود آنان، باعث شد این گروه و به تبع آن، این مفهوم به زودی فراموش گردد؛ چنان که برخی از مولفان و ناسخان متاخرتر، این عنوان را با تصحیف نقل کرده، یا در فهم معنای آن به خطا رفته اند. نخستین گام برای شناخت این گروه، واکاوی چرایی ناموری آنان به قصاص است. بنابراین، در این مطالعه با کاربست روش ریشه شناسی تاریخی (تبارشناسی) و گونه شناسی واژگان، کارکرد اجتماعی این گروه مطالعه، و پیشنهاد جدیدی در باره کیفیت ساخت واژه قصاص ارائه گردیده است. افزون بر این، با مرور گزارشهای تاریخی در باره قصاص، تحول معنایی این واژه در دوره های مختلف بازشناسی شده است.
In the biographical and Rijal books of the early and mid-Islamic centuries، besides references to the job titles like jurists، Hadith narrators and theologians، there are allusions to a group called “Qusas” (Story narrators). They had great influence on the public and affected the branches of knowledge like Hadith and Tafsir; they also had important part in public morality and the preaching trends. Strong opposition against the activity of such a group caused this group and their job to be soon forgotten، in a way that later authors and transcribes made mistakes in writing or explaining this term. Thus، the first step to know this group is to analyze the reason they were called this title. In this paper using the method of historical etymology (Genealogy) and typology، the social function of this group is investigated and a new idea about the etymology of the term "Qussas" has been offered. Furthermore، by reviewing the historical reports about “Qussas”، the semantic development of the term in various eras has been discussed.