Abstract:
بین اسطوره ، عرفان ، و فرهنگ همواره پیوندها و اشتراکاتی گسترده وجود داشته است . آیین قربانی کردن که قدمتی به درازای حیات بشریت دارد، یکی از این اشتراکات است . در پژوهش حاضر، این آیین نمادین در سه سطح اسطوره ای ، عرفانی و فرهنگی بررسی و رمزگشایی شده است . اصل تطابق ادیان ، قربانی کردن انسان یا حیوان ، آمیخته شدن خرافات با این آیین مقدس ، داستان ذبح اسماعیل و نظرات قاطع قرآن کریم درباره این آیین از جمله موضوعات دیگری است که در پژوهش حاضر به آنها پرداخته شده است .
Machine summary:
اصل تطابق ادیان ، قربانی کردن انسان یا حیوان ، آمیخته شدن خرافات با این آیین مقدس ، داستان ذبح اسماعیل و نظرات قاطع قرآن کریم درباره این آیین از جمله موضوعات دیگری است که در پژوهش حاضر به آنها پرداخته شده است .
برای رسیدن به این مطلوب ابتدا ریشه های آیین قربانی در اسطوره ها، ادیان و فرهنگ امروز بررسی شده است .
از آنجا که شاخه ای از اندیشه های دینی در بستر عرفان تعریف می شود، یک دیدگاه ذوقی و عارفانه هم دربارة این آیین وجود دارد که دسته ای از عرفا بدان نظر داشته اند و در پژوهش حاضر نیز به آن توجه شده است .
باید در نظر داشت که اساس شباهت های نسبی و تفاوت های بنیادی در آیین قربانی کردن از اصل تقابل و تطابق ادیان نشأت می گیرد: ادیان گوناگون از سنت های گوناگون و برای رویارویی با زمینه های مختلف به وجود آمده اند؛ بنابراین ، تفاوت هایی میان آنها به چشم می خورد، اما چون دین به عنوان یک مجموعه به دلیل مسائل عمومی ویژه ای که انسان در جهان با آنها روبه رو است ، در خودآگاهی انسان به وجود می آید و نیز به دلیل اینکه مردم در سنت های گوناگون ، دارای احساسات و عقاید همانندی هستند، در میان ادیان گوناگون همانندی هایی نیز دیده می شود.
دیدگاه دیگری نیز در مورد داستان ذبح اسماعیل وجود دارد و آن این است که ابراهیم آزمایش شد و علت آن این نبود که مشخص شود آیا حاضر است فرزندش را برای رضای خداوند قربانی کند یا نه ، بلکه برای اینکه روشن شود که می تواند همچون حضرت یوسف (ع ) خواب خود را تعبیر نماید.
Sharh-e moghadameh- ye Qeiasari dar erfān-e slāmi bar Fosous-ol-Hekam-e Sheikh Akbar Mohiyeddin ibn 'Arabi .