Abstract:
در این مقاله یک الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا تحت رویکرد نوکینزی برای تحلیل سازوکار انتشار بیماری هلندی ایجادشده با تکانه های نفتی در اقتصاد ایران ارائه می شود. این الگو دربردارنده خانوارها، تولیدکنندگان کالاهای نهایی و واسطه ای، دولت به عنوان سیاست گذار مالی و بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی است و در آن جهت بررسی بروز بیماری هلندی، اقتصاد به دو بخش قابل تجارت و غیرقابل تجارت تفکیک شده است. پارامترهای الگوی موردنظر به روش بیزین تخمین زده شده و مقایسه نتایج شبیه سازی شده و واقعیت های مشاهده شده متغیرهای کلان اقتصاد ایران طی ۱۳۶۷:۱ تا ۱۳۸۹:۴ بیانگر برازش به نسبت مناسب مدل است. توابع واکنش آنی، سازوکار انتشار بیماری هلندی را نشان می دهند. یک تکانه مثبت نفتی در کوتاه مدت از مسیر نرخ ارز، قیمت نسبی کالاهای غیرقابل تجارت به قابل تجارت را افزایش داده و درنتیجه موجب انبساط بخش غیرقابل تجارت نسبت به بخش قابل تجارت می گردد. همچنین، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اثرات مثبت تکانه نفتی بر تولید بخش غیرقابل مبادله به دلیل کاهش تولید بخش قابل مبادله خنثی می شود، درمجموع یک تکانه مثبت نفتی، اثر قوی دورانی بر تولید غیرنفتی بر جای نمی گذارد.
Machine summary:
اين الگو دربردارنده خانوارها، توليدکنندگان کالاهاي نهايي و واسطه اي ، دولت به عنوان سياست گذار مالي و بانک مرکزي به عنوان سياست گذار پولي است و در آن جهت بررسي بروز بيماري هلندي ، اقتصاد به دو بخش قابل تجارت و غيرقابل تجارت تفکيک شده است .
۲. ۲ توليدکنندگان کالاي نهايي فرض مي شود که تعداد زيادي توليدکننده کالاي نهايي وجود دارند که با ترکيب کالاهاي نهايي قابل تجارت ۱ و غيرقابل تجارت ۲، کالاي نهايي را که به مصرف خانوارها مي رسد (ctp(، توليد نموده و تحت شرايط رقابت کامل به فروش مي رسانند.
به تصویر صفحه مراجعه شود رابطه ۲۰ بيانگر تقاضاي کالاهاي واسطه i است که تابعي مستقيم از توليد کالاي نهايي غيرقابل تجارت و معکوس از قيمت نسبي کالاي واسطه i به قيمت کالاي نهايي غيرقابل تجارت است .
به تصویر صفحه مراجعه شود رابطه ۲۴ بيانگر تقاضاي کالاهاي واسطه i است که تابعي مستقيم از توليد کالاي نهايي قابل تجارت داخلي و معکوس از قيمت نسبي کالاي واسطه i به قيمت کالاي نهايي قابل تجارت داخلي است .
۲ واردات کالاهاي قابل تجارت خارجي فرض مي شود تعداد زيادي واردکننده داخلي وجود دارند که با ترکيب کالاهاي کشورهاي مختلف ، يک سبد کالاي وارداتي را که مورد تقاضاي توليدکنندگان کالاي نهايي قابل تجارت است ، توليد مي کنند و تحت شرايط رقابت کامل به فروش مي رسانند.