Abstract:
زمینه: منظور از اصطلاح "اخلاق در اقتصاد"، در واقع تفسیر و برداشتی از علم اقتصاد و موضوعات مورد مطالعه آن است که وجه اخلاقی را نیز برای تبیین بهتر و واقع بینانهتر رفتارهای اقتصادی در نظر میگیرد.روش: با استفاده از مطالعه موردی (تولیدکنندگان مرکبات) و روشهای کمی خاص، کاهش منفعت بلندمدت تولیدکننده را در صورت عدم رعایت اخلاق در تولید با استناد به بحثهای نظری تجزیه و تحلیل خواهیم کرد.یافتهها: عدم رعایت اخلاق توسط تولیدکننده سبب کاهش منفعت او در بلندمدت شده و بینش اقتصادی او نسبت به منفعت بلندمدت، به دور از هرگونه توصیه یا دستور اخلاقی وی را ملزم به رعایت اخلاق در کنشهای اقتصادی خواهد کرد.نتایج: رعایت اخلاق بر منفعت بلندمدت تولیدکننده تاثیر معنیدار دارد. باور و بینش معطوف به منفعت (اخلاق منفعت بنیان) در کنشگران یا عاملین اقتصادی، بهترین روش برای الزام ملاحظات اخلاقی در اقتصاد و افزایش منفعت میباشد.
Background: Ethics in economics means an interpretation of economics and economic issues that concerns moral dimension for realistic explanation of economic behaviors.
Method: Focusing on the case study of citrus producers، we، analyze benefit reduction of producers when they act immorally and use a descriptive and certain quantitative method، in this approach.
Results: The immoral action by producers leads to reduction of their benefits in long-run. Economic insight with regard to long-run benefit، will bind producers to act morally، whether there is a moral prescription or not.
Conclusion: Acting moral will benefit to producers. Benefit-base insight (Utilitarian ethics) in economic agents is the best way for considering ethics in economics and benefit increasing.
Machine summary:
فرض کنید خریدار با توجه به نامتناهی بودن بازی برای خرید رجوع می کند و ما سه مرحله از خرید خریدار را در نظر میگیریم: منظور از خریدار، در این مثال، خریداری است که به عنوان واسطه بین تولیدکننده و مصرفکننده به صورت عمده خرید میکند و امکان بررسی بیشتر برای تعیین کیفیت کالا به علت نوع بستهبندی و تعداد زیاد وجود ندارد و یا هزینهبر است.
هزینه فریب شامل سرت، بستهبندی مجدد و روبار زدن بستهبندی مرکبات است؛ بنابراین سود جدید شامل: (9) F- (T+Z) = I' از آن طرف در بازی تک مرحلهای افزایش قیمت بر اثر ظاهرسازی و فریب شامل: (10) (4) F+ (e) - (T+Z) = I'+ (e) اما با توجه به تکراری بودن بازی (نامتناهی) و اصل انتخاب معکوس قیمتها با افت شدیدی مواجه خواهد شد و در مراحل بعدی قیمت کالا نسبت به قبل از ورود پدیده غیراخلاقی نیز کمتر خواهد شد.
در ابتدا عدم بینش اقصادی درمورد بازیهای تکراری و خوشنامی اکثریت تولیدکنندههای مرکبات سبب ورود پدیده غیراخلاقی و کژمنشی فریب مصرفکننده یا خریدار (روبار زدن) شد و با توجه به نظریه تعادل کیفیت به سایر تولیدکنندگان اخلاق مدار سرایت نمود و بازار برای کالای با کیفیت را ناکارآ نمود و نهایتا با توجه به استراتژی خریداران بر اساس نظریه اطلاعات ناقص و انتخاب معکوس منجر به کاهش قیمت مرکبات گردید و در بلندمدت منفعت تولیدکننده را کاهش داد و در خاتمه آموزش(12)، باور و بینش معطوف به منفعت (اخلاق منفعت بنیان) در کنشگران یا عاملین اقتصادی، بهترین روش برای الزام ملاحظات اخلاقی در اقتصاد و افزایش منفعت میباشد.