Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله داستان های اجتماعی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر اتیستیک انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- و پس آزمون با گروه در لیست انتظار بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر 6 - 12 ساله اتیستیک شهر شیراز در سال تحصیلی 92-91 بودند که از میان آن ها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و در لیست انتظار گمارده شدند، به طوری که هر گروه 15 نفر بود. از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش داستان های اجتماعی را در 16 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه در لیست انتظار این آموزش ارائه نشد و در پایان برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. برای سنجش مهارت های اجتماعی از پرسش نامه سنجش مهارت های اجتماعی استونی و همکاران(2010) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس نشان داد که میانگین نمرات مهارت-های اجتماعی و خرده مقیاس های آن(توانایی درک هیجانات و دیدگاه های دیگران، توانایی شروع تعامل با دیگران و توانایی حفظ تعامل با دیگران) در گروه آزمایش به طور معنا داری افزایش یافته است(01/0>P). یافته ها بیان کننده تاثیر مداخله داستان های اجتماعی بر بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر اتیستیک بود. بنابراین، پیشنهاد می شود با طراحی و اجرای مداخله داستان های اجتماعی برای بهبود مهارت های اجتماعی دانش آموزان اتیستیک اقدام شود.
Machine summary:
همچنین کروزی و متیو (٢٠٠٦) معتقد هستند که یکی از مشکلات موجـود در مهارتهای اجتماعی که اغلب افراد اتیستیک از آن رنج می برند، اختلال در تعامل اجتمـاعی است که به صورت طیفی خود را نشان می دهد که دریک سوی این طیف کودکانی هستند کـه تمایل شدید به تنهایی و اجتناب ازدیگران دارند و در سوی دیگر این طیف کودکـانی هسـتند که میل به برقراری ارتباط با دیگران دارند،ولی از چگونگی شروع و تداوم آن اطلاعی ندارنـد و به صورت نادرست ارتباط برقرار می کنند.
Reichow & Sabornie از روشداستانهای اجتماعی برای بررسی اثربخشـی آن بـر مهـارتهـای اجتمـاعی کودکـان اتیستیک بسیار ضروری است تا ضمن پر کردن خلاءهـای پژوهشـی ، گـامی در جهـت بهبـود مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک بردارد.
1. Ali & Fredrickson در تبیـین اثربخشـی آمـوزش داسـتانهـای اجتمـاعی بـر بعـد توانـایی درک هیجانـات و دیدگاههای دیگران کودکان اتیستیک می توان گفـت هـر فـردی بـرای تعامـل اجتمـاعی موفـق نیازمند این است که بتواند افکار و احساسات دیگـران را درک وپـیش بینـی کنـد و مطـابق بـا شرایطی که پیش روی خودمی بیندرفتار کند،ولـی متأسـفانه ایـن درک در کودکـان اتیسـتیک وجود ندارد( هانلی ١و همکاران، ٢٠١٠).
Social story intervention improving communication skills in a child with an autism spectrum disorder.
Effects of social stories on prosocial behavior of preschool children with autism spectrum disorders.
Effects perspective sentences in social stories on improving the adaptive behaviors of students with autism spectrum disorders and related disabilitied.
Using computer-presented social stories &video models to incrase the social communication skills of children with high functioning autism spectrum disorder.