Abstract:
اندیشمندان مدیریت تحول و بهسازی سازمان، توانمندسازی منابع انسانی را بهعنوان راهبردی اثرگذار بر عملکرد و بهسازی نیروی انسانی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی بوده است. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل معلمان تربیتبدنی استان خراسان شمالی (607 نفر ) بود که حجم نمونۀ آن براساس جدول مورگان و همکاران 230 نفر تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی روانی و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی استان خراسان شمالی رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین بین احساس شایستگی، احساس معناداری، خودتعیینی، مؤثربودن و اعتماد با تعهد سازمانی، تعهد عاطفی و تعهد هنجاری معلمان تربیتبدنی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ اما بین احساس شایستگی، احساس معناداری، خودتعیینی، مؤثربودن و اعتماد با تعهد مستمر رابطهای وجود ندارد. با توجه به نتایج میتوان گفت که توجه به توانمندسازی روانی معلمان تربیتبدنی برای ارتقای تعهد سازمانی آنان امری ضروری بهنظر میرسد.
Machine summary:
"زاهدی و همکاران (1388) در پژوهشی با عنوان "تحلیل رابطۀ توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی بر روی کارکنان بانک ملت" به این نتیجه رسیدند که بین توانمندسازی و تعهد سازمانی رابطۀ معناداری وجود دارد؛ اما ابعاد شایستگی، معناداری و انتخاب، فاقد ارتباط معنادار با تعهد سازمانی بودند؛ اما رابطۀ بعد مؤثربودن با تعهد سازمانی تأیید گردید؛ هرچند نتایج حاصل از آزمون رگرسیون، اثرات معکوس این دو متغیر را بر یکدیگر نشان داد؛ بهاینمعنیکه هرچقدر افراد توانمندی روانشناختی بیشتری را احساس مینمودند، تعهد آنان به سازمان کمتر میگردید (زاهدی، بودلایی، ستاری و کوشکی، 1388).
جدول 4ـ نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن در بررسی ارتباط بین توانمندسازی و تعهد سازمانی ابعاد توانمندسازی ابعاد تعهد سازمانی تعهد عاطفی تعهد مستمر تعهد هنجاری تعهد سازمانی توانمندسازی R 507/0** 035/0 399/0** 463/0** P 001/0 622/0 001/0 001/0 احساس شایستگی R 256/0** 038/0- 167/0* 163/0* P 001/0 0594/0 018/0 021/0 احساس معناداربودن R 372/0** 007/0- 321/0** 291/0** P 001/0 919/0 001/0 001/0 احساس مؤثربودن R 415/0** 047/0 267/0** 357/0** P 001/0 512/0 001/0 001/0 حق انتخاب R 388/0** 067/0 322/0** 324/0** P 001/0 349/0 001/0 001/0 اعتماد R 396/0** 070/0 333/0** 407/0** P 001/0 322/0 001/0 001/0 بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد بین توانمندسازی روانی و تعهد سازمانی معلمان تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالی رابطه وجود دارد."