Abstract:
ارزشیابی اساتید از سوی دانشجویان، یکی از روشهای شناخته شده ارزیابی کیفیت آموزشی در محیطهای آموزش عالی است. پیادهسازی این امر به دو صورت سنتی (کاغذی) و الکترونیکی امکانپذیر است. پیادهسازی الکترونیکی دارای مزایای بسیاری است که برگزارکنندگان نظرسنجیها را به سمت استفاده از این روش سوق میدهد؛ اما از طرف دیگر، به دلیل ورود اطلاعات پرسنلی دانشجویان برای ورود به سیستم، اعتماد آنها را نسبت به ناشناختگی اطلاعاتشان کاهش میدهد. این مقاله به طراحی یک سیستم ارزشیابی الکترونیکی میپردازد. سیستم پیادهسازی شده، از یک مکانیزم احراز هویت و اعطای دسترسی استفاده میکند که علاوه بر افزایش اطمینان دانشجویان و در نتیجه افزایش مشارکت آنها در ارزشیابیهای الکترونیکی، خطرات ناشی از سرقت اطلاعات احراز هویت کاربران در ارزشیابیهای الکترونیکی معمولی را کاهش میدهد و همچنین امکان اعطای دسترسی به ارزشیابیهای خاص دانشجو را برای سیستم فراهم میآورد. طراحی این سیستم با استفاده از نمودارهای مدلسازی و زبان UML تشریح شده است.
Machine summary:
"طراحی مدل سیستم ارزشیابی الکترونیکی با هدف افزایش مشارکت دانشجویان Designing the Model of Electronic Evaluation System to Increase Students Cooperation تاریخ دریافت مقاله: 01/11/92 تاریخ پذیرش مقاله: 02/03/93 محسن امامی * Mohsen Emami ارزشیابی اساتید از سوی دانشجویان، یکی از روشهای شناخته شده ارزیابی کیفیت آموزشی در محیطهای آموزش عالی است.
پیادهسازی الکترونیکی دارای مزایای بسیاری است که برگزارکنندگان نظرسنجیها را به سمت استفاده از این روش سوق میدهد؛ اما از طرف دیگر، به دلیل ورود اطلاعات پرسنلی دانشجویان برای ورود به سیستم، اعتماد آنها را نسبت به ناشناختگی اطلاعاتشان کاهش میدهد.
گرچه توصیه میشود که در توضیحات ابتدایی پرسشنامهها تعهد دانشگاه نسبت به حفظ محرمانگی نظرسنجیها قید شود، اما به نظر میرسد که این تأکید از کارایی لازم برای جلب اعتماد دانشجویان برخوردار نیست؛ علاوه بر این، در صورت افشای نام کاربری و رمز عبور دانشجو، سارق قادر خواهد بود که در همه نظرسنجیهای مربوط به آن دانشجو، در هر ترم تحصیلی مداخله نماید.
ارائۀ یک روش احراز هویت و اعطای دسترسی که بتواند به صورت کاربردی ناشناختگی مورد نظر را تأمین نموده و از طرف دیگر قادر به شناسایی افراد مجاز به شرکت در یک نظرسنجی باشد، به اعتمادسازی و افزایش علاقه دانشجویان به شرکت مؤثر در این نظرسنجی، کمک شایانی میکند.
معیارها و شرایط روش پیشنهاد شده در این پژوهش، یک مدل سیستم نظرسنجی الکترونیکی دانشگاهی با استفاده از یک تکنیک احراز هویت و اعطای دسترسی است که از مکانیزم سادهای بهره برده و براحتی قابل پیادهسازی است؛ علاوه بر این، به دلیل سادگی، امنیت و ناشناختگی آن برای شرکتکنندگان، براحتی قابل درک خواهد بود."