Abstract:
استفاده از آموزش مجازی به خلق، مدیریت و توسعه آموزش به طور اثربخش، سریع و اقتصادی کمک میکند. امروزه موفقیت آموزش مجازی یکی از مهمترین موضوعات در مدیریت آموزشی میباشد. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی شامل کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و محتوا عوامل تسهیلکننده، کیفیت استاد، تعامل بین استاد و دانشجویان و تمایل کاربر است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی آن توسط متخصصان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 92/0 بهدست آمد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارشناسان پژوهشگاه صنعت نفت بود که در سال 1391 دورههای آموزش مجازی را گذارانده باشند که در حدود 250 نفر بودند که از بین آنها، 156 نفر به عنوان نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای- نسبی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، شامل میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی، شامل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمونtتک نمونهای و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی در پژوهشگاه صنعت نفت در شرایط مناسبی هستند و رتبهبندی این عوامل نشان داد که عوامل کیفیت اطلاعات و محتوا، تمایل کاربر و کیفیت سیستم دارای وضعیت مناسبتری نسبت به سایر عوامل هستند.
Machine summary:
فردوسی و لوی (Ferdousi & Levy, 2010) پژوهشی با عنوان «توسعه و اعتبارسنجی مدل بررسی تأثیر عوامل شخصی بر تمایل فراگیران به استفاده از سیستمهای آموزش مجازی» انجام دادهاند که در آن با بررسی مبانی نظری و ادبیات موجود در زمینه عوامل شخصی تأثیرگذار بر تمایل فراگیران به استفاده از آموزشهای مجازی چهار عامل شناسایی و با استفاده از روشهای آماری رگرسیون خطی چندگانه و رگرسیون لجستیک ترتیبی تأثیر هر چهار عامل مورد تأیید قرار گرفته است.
میانگین شاخصهای مربوط به عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی با توجه به نمودار 1 و بررسی وضعیت گویههای پرسشنامه در 7 مؤلفه مد نظر پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت: میانگین شاخصهای مربوط به عامل تمایل کاربر 16/4 میباشد که نشان میدهد، این عامل در وضعیت خوب تا عالی قرار دارد.
) همانطور که در جدول 2 ملاحظه میگردد با توجه به این که سطح معناداری محاسبه شده برای کلیه سؤالات کوچکتر از سطح خطا 05/0 میباشد و اختلاف متوسط کلیه عوامل از حد متوسط بیشتر است، نتیجه گرفته میشود که کلیه عوامل مؤثر بر موفقیت آموزش مجازی در پژوهشگاه صنعت نفت در وضعیت مناسبی هستند.
تحلیل دادههای سؤال پنجم پژوهش مبنی بر کیفیت استاد به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت آموزش مجازی، با نتایج بهدست آمده با دیگر تحقیقات (Teo, 2010b, Alireza'ii, 2009, Martinez, 2011)، همراستا است.
یافتههای حاصل از سؤال ششم پژوهشی مبنی برتعامل بین دانشجویان و استاد یکی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت آموزش مجازی، با نتایج بهدست آمده با تحقیقات سایر محققان (Ferdousi & Levy, 2010, Martinez, 2011, Teo, 2010a, Alireza'ii, 2009, Fathi, 2011) همسو است.