Abstract:
از آتجایی که صرع, یک اختلال عصبشناختی استء مطالعه اختلالهای شناختی در این مورده در گستره عصب-
روانشناختی قرار میگیرد. از این میان» میتوان به آسیب وارده به سطوح مغز در بیماران مبتلا به صرع و
تاثیرهای مختلف آن در کنشهای اجراییء اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه کنشهای اجرایی کودکان
مبتلا به صرع و کودکان سالم انجام گرفته است. در این پژوهش که از نوع علی- مقایسهای است ۶۰ آزمودنی
(۳۰ نفر در گروه بیمار و ۳۰ نفر در گروه سالم) به شیوه نمونهگیری در دسترس از بین بیماران مراجعهکننده به
بیمارستان بوعلی شهرستان اردبیل در سال ۲٩ انتخاب شدند. بعد از اجرای آزمون دستهبندی کارتهای
ویسکانسین (گرانت و برگ» ۱۹۸۴) نتایج آزمون ۲ مستقل نشان داد که کودکان مبتلا به صرع خطای درجاماندگی
و مجموع خطاهای بیشتر و تعداد طبقههای کامل شده کمتری را نسبت به گروه سالم داشتند. همچنین این
کودکان اصرار بیشتری در استفاده از یک ملاک در طبقهبندی کارتها از خود نشان دادند. از میان عوامل موّثر در
کنشهای اجرایی بیماران مبتلا به صرع سن شروع تشنج و تعداد حملهها در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت
و نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به صرع با سن شروع زودتر و تعداد حملههای بیشتر در تکمیل کامل آزمون
ناموفق عمل میکنند. همچنین خطای درجاماندگی در بین بیماران مبتلا به صرع عمومی بیشتر از بیماران مبتلا
به صرع کانونی به دست آمد. اما در مجموع خطاها تفاوت معناداری در این دو گروه مشاهده نشد. نتایج این
پژوهش نشان دهنده عملکرد ضعیفتر کودکان مبتلا به صرع در کنشهای اجرایی در مقایسه با کودکان سالم است
Background &purpose: since epilepsy is a neurotic disorder، the study of its related cognitive disorders lies in the field of neuropsychology. Among these disorders we can mention to brain injury in patients with epilepsy and its various effects on executive functions. Current study aimed to compare children with epilepsy and normal children in terms of their executive functioning.
Method: present study was a casual-comparative study. The sample consisted of 60 participants (30 patients with epilepsy and 30 normal individuals) that were selected using convenience sampling method among all the patients referred to Bu-Ali Hospital in Ardabil City in 1392. Data were collected using Wisconsin Card Sorting Test (WCST) (Grant and Berg، 1984)، and analyzed using independent sample t-test.
Results: according to the results of independent sample t-test، comparing to normal children، children with epilepsy showed more total and perseverative errors، and less completed categories. In addition، comparing to normal group، these children showed a higher tendency to stick to a single rule in categorizing the cards. In this study، we examined the effects of the age of seizure onset and epileptic seizure frequency on executive functioning. Results indicated that among the children with epilepsy، those with earlier onset of seizure and more frequent epileptic seizure had more difficulty in completing the categories. Moreover، comparing to patients with focal epilepsy، patients with generalized epilepsy showed more perseverative errors. However، the groups did not differ significantly in terms of their total errors.
Conclusion: according to the findings of this paper، comparing to normal children، children with epilepsy showed poorer executive functioning performance. The implications of this finding are discussed.