Abstract:
یک دانشجوی کرهای بهزاد قنسولی [1] سیده مریم فضائلی [2] تاریخ دریافت: 23/12/89 تاریخ تصویب: 10/2/91 چکیده در چند دهۀ اخیر، تحقیقات مرتبط با کشف فرایندهای درک نوشتاری (خواندن) در زبانهای اول و دوم فراگیرندگان زبان با استفاده از روش برونفکنی اندیشه، سیری افزایشی را نشان میدهد. در مقاله حاضر، دادههای بیانی یک دانشجوی کرهای را که براساس روش برونفکنی اندیشه بهدست آمده است، تحلیل میکنیم تا بدین وسیله،الگوی خواندن او را ازطریق راهکارهای مورداستفادهاش برای حل مشکلات هنگام خواندن متن تعیین کنیم. این تحقیق با استفاده از روش سطح یک گزارشهای کلامی همزمان درمدل اریکسون و سایمون [3] (1993) انجام شده است. دادههای بیانی شرکتکنندۀ کرهای نشان میدهد که او هنگام تعامل با متن،برای مقابله با مشکلات درک متن، از راهکارهای استنباطی یا مربوط به فرایند مرتبۀ بالاتر درک و راهکارهای متنی یا مربوط به فرایند مرتبۀ پایین تر درک بهره گرفته است.فرایندهای مرتبۀ بالاتر درک بهترتیب فراوانی، در حوزههای فراشناختی، ارزیابی و استنباط قرار دارند. دربارۀ فرایندهای مرتبۀ پایینتر درک، این دانشجو بیشتر، از راهکار رمزشکنی واژگانی استفاده کرده و بنابراین، مدل خواندن او ازنوع تعاملی- استنباطی است. نتایج این پژوهش به درک بهتر تعامل فراگیرندگان زبان فارسی با متن، شناسایی حوزههای مشکلآفرین در این بخش و نیز طراحی روشهای آموزشی مفیدتر برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان کمک میکند. واژههای کلیدی : درک نوشتاری، برونفکنی اندیشه، زبان فارسی، دادههای شفاهی، راهکارهای درک. 1. استادگروهزبانوادبیاتانگلیسی دانشگاهفردوسی مشهد ghonsooly@um.ac.ir 2. دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی دانشگاهفردوسی مشهد ma.fazaeli@stu-mail.um.ac.ir [3] . K. A.Ericsson & H. A. Simon
Machine summary:
به طور طبیعی، خواندن ، فرایندی است آرام ، درونی و فردی، و از همین روی ، دست یابی به آن ، مشکل است (آلدرسون ، ٢٠٠٥: ٤)؛ بر این اساس ، در مقالۀ حاضر کوشیده ایم تا داده های بیانی ٩ یک دانشجوی کره ای را که براساس روش برون فکنی اندیشه به دست آمده است ، تحلیل کنیم تا ازطریق بررسی راه کارهای مورداستفادة او برای حل مشکلات هنگام خواندن ، مدل خواندنش را تعیین کنیم .
در این بررسیها، از روش هایی مختلف برای بررسی نظریۀ خواندن استفاده شده است ؛ مثلا دواین و دیگران ٣ (١٩٨٧) از هم بستگی، به عنوان ابزاری برای تأیید ماهیت تعاملی درک مطلب استفاده کرده و نشان داده اند که خوانندگان توانای شرکت کننده در بررسیشان ، به هردو دستۀ سرنخ های نحوی و معنایی دقت کرده اند و این ، بدان معناست که خوانش خوب ، درنتیجۀ توجه به هردو دستۀ فرایندهای استنباطی و متنی حاصل میشود.
Research in Reading in English as a Second Language.
"Current Developments in Second-Language Reading Research".
"Please Keep Talking: The Think Aloud Method in Second Language Reading Research".
"Think Aloud Strategy: Metacognitive Development and Monitoring Comprehension in the Middle School Second-Language Classroom".
"First and Second Language Use in Reading Comprehension Strategies of Japanese E.