Abstract:
در مکالمه های دختران دبیرستانی در شهرستان بیرجند، تفاوت هایی در شیوه استفاده از راه بردهای ادب در موقعیت های ارتباطی مختلف دیده میشود. در پژوهش حاضر، راه بردهای ادب مورد استفاده در پیکرهای از مکالمه های تعدادی از دختران نوجوان بیرجندی را در موقعیتهای ارتباط با همسالان، خانواده (خواهر بزرگ تر) و دبیران توصیف، تحلیل و مقایسه کرده و میزان تاثیر موقعیت ارتباطی (رابطه بین گوینده و شنونده) را بر انتخاب انواع راه بردهای ادب نشان داده ایم. برای انجام دادن این پژوهش، نخست، دادههای پژوهش را از طریق مشاهده مستقیم و ضبط مکالمه های دانش آموزان در موقعیت های یاد شده گرد آورده و سپس آن ها را طبقه بندی و تحلیل کرده ایم. نتایج تحقیق، بیانگر آن است که میزان استفاده از انواع مختلف راه بردهای ادب در موقعیتهای مختلف، با یکدیگر متفاوت و ادب سلبی [3] در همه موقعیتها، از ادب ایجابی [4] ، رایجتر است. در میان راه بردهای ادب سلبی، استفاده از پرسش، هنگام ارتباط با همسالان و خانواده، از همه موارد، بیشتر و معذرتخواهی، از همه کمتراست. هنگام ارتباط با دبیران، برخلاف زمان ارتباط با همسالان و خانواده، راه بردهای غیرمستقیم، از دیگر راه بردها کمتر و احترام، بیشتر از دیگر راه برد ها به کار میرود. استفاده از راه برد بیان مستقیم [5] در قالب صورت امری، هنگام ارتباط با همسالان، از دیگر راه بردها و موقعیت ها بیشتر و هنگام ارتباط با دبیران، کمتر است. استفاده از ادب سلبی نیز در مقایسه با دیگر راه بردها، هنگام ارتباط با دبیران، رایجتر است.
Machine summary:
در جمع آوری داده های زبانی اصلی بـرای بررسـی راه بردهـای ادب ، ده ساعت مکالمۀ طبیعی ، رودررو و دونفرة دانش آمـوزان دختـر دبیرسـتانی را در سـه موقعیت ارتباط با همسالان ، خانواده (خواهر بزرگ تر) و دبیران ضبط کرده ایم .
شایان ذکـر است که این مکالمـه هـا در محـیط مدرسـه یـا خانـه ، بـه صـورت مسـتقیم ، ازسـوی یکـی از نگارندگان مقاله یا آشنایان دانش آموزان که نکات لازم را آموزش دیده بودند، ضبط شـده و علاوه بر آن ، برخی راه بردهای ادب که به طور مستقیم ، در این موقعیت ها مشاهده شـده انـد نیز یادداشت برداری و جمع آوری شده اند.
٤. نتیجه گیری تحلیل داده های جمع آوری شده در سه موقعیـت ارتبـاط دانـش آمـوزان دختـر بیرجنـدی بـا همسالان ، خانواده (خواهر بزرگ تر) و دبیران نشان میدهد که : الف ) ادب سلبی در همۀ موقعیت ها، از ادب ایجابی ، رایج تر است ؛ ب ) درمیان راه بردهای ادب سلبی ، استفاده از سؤال هنگام ارتباط با همسالان و خانواده ، از همه بیشتر و معذرت خواهی ، از همه کمتر است ؛ Text [11] ed 2.
"A Socio-Pragmatic Study of Apology Speech Act Realization Patterns in Persian".
"A Cross-Cultural Pragmatic Exploration of Polite Request Strategies: Chinese and American English".
Speech Acts in Second Language Learning Process of Persian Speakers: Communicative and Pragmatic Competence in Cross-Cultural and Cross-Linguistic Perspective.