Abstract:
هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان توجه به شاخصهای تنوع بخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی عمومی می باشد. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان (مدیران 30 نفر و معلمان 263 نفر) مقطع متوسطه دخترانه آموزش و پرورش شهر مرودشت میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 156 نفر از معلمان بهصورت تصادفی ساده انتخاب و با توجه به اینکه تعداد مدیران30 نفر بوده برای برآورد حجم نمونه آنها از روش سرشماری استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح آمار توصیفی از آمارههایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده است. در سطح آمار استنباطی از آزمونهای t تک نمونهای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مدیران و معلمان معتقدند که میزان توجه به کارآفرینی در تعلیم و تربیت عمومی و میزان تعاملات بین تعلیم و تربیت عمومی با طراحی و اجرای برنامههای درسی و یادگیری در حد متوسط میباشد. همچنین مدیران معتقدند که میزان توجه به فعالیتهای (کتابخانهای، آزمایشگاهی و کارگاهی) در تعلیم و تربیت عمومی درحد بالاتر از متوسط میباشد ولی معلمان معتقدند در حد متوسط میباشد. علاوه بر این مدیران معتقدند که میزان تعامل بین سیستمهای آموزشی با جامعه و سایر دستگاهها و نهادها در تعلیم و تربیت عمومی در حد متوسط میباشد ولی معلمان معتقدند در حد پایینتر از متوسط میباشد.
Machine summary:
کارآفرینی؛ فرایندی است که در آن فرد کارآفرین با ایده های نو و خلاق و شناسایی فرصت هـای جدید و با بسیج منابع مبادرت به ایجاد کسب و کار و شرکت های نو، سازمان های جدیـد و نـوآور و 1- Kerry & Isacson 2- Mckimm رشد یابنده نموده که توام با پذیرش مخاطره و ریسک است و منجر به معرفی محصـول یـا خـدمت جدیدی به جامعه میگردد (٢٠١٠، Hogetts &Kuratko )، کارآفرینی فرآیند بلند مدت آموزشـی و پژوهشی است که مستلزم برنامه ریزی در نظام آموزشی و پژوهشی است و اجرای برنامـه هـای آن از سطح خانواده و مدرسه است ، که تا سطح دانشگاه و سازمان گسترده شده و ادامه دارد و باعث مـی- شود تا افراد با استفاده از تخصص و قدرت ابتکار، خلاقیت و خطرپذیری و نیز امکانات ، فرصـت هـا و توانمندیها، اشتغال مولد و درآمد زا ایجاد کند (٢٠٠٥، Pevandi).
هم چنـین بـر اسـاس دیـدگاه معلمان ، T مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای ٠/٠٥ بزرگتر میباشد، بـه عبـارت دیگر t مشاهده شده در سطح ٠٠٥≤p معنادار نمیباشد، بنابراین معلمان معتقدند که میزان توجه به فعالیت های (کتابخانه ای، آزمایشگاهی و کارگاهی) در تعلیم و تربیت عمومی در حد متوسط می - باشد.
سؤال چهارم پژوهش : به چه میزان به تعاملات بین تعلیم و تربیت عمـومی بـا طراحـی و اجـرای برنامه های درسی و یادگیری فراگیران توجه شده است ؟ بر اساس اطلاعات جدول (٥)، T مشاهده شده از مقدار بحرانی جـدول در سـطح خطـای ٠/٠٥ بزرگتر میباشد، به عبارت دیگر t مشـاهده شـده در سـطح ٠٠٥≤p معنـادار نمـیباشـد، بنـابراین مدیران و معلمان معتقدند که میزان تعاملات بین تعلیم و تربیت عمومی با طراحی و اجرای برنامه - های درسی و یادگیری در حد متوسط میباشد.