Abstract:
هدف اساسی این تحقیق ارائه الگوی ساختاری بهره وری بر اساس سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعهی آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهر تهران با مدرک دیپلم و بالاتر از آن تشکیل میدهد. با روش نمونهگیری تصادفی ساده به حجم 382 نفر از کارکنان براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه محقق ساخته بهره وری که بر اساس تئوری (هرسی گلداسمیت1980) تهیه شده است که دارای 47 سوال و ابعاد آن: توان، آگاهی، کمک، تمایل، ارزیابی، اعتبار، محیط، 93/. =α، برای سنجش سرمایه فکری از پرسشنامه 50 سوالی (بنتیس،1997) که دارای ابعاد: سرمایه انسانی، سرمایه مشتری و سرمایه ساختاری، 87/0=α و برای سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه 31 سوالی (صیادی، 1388) که ابعاد آن شامل اعتماد، شبکهها، همکاری، همبستگی جمعی، همدلی، مشارکت، هویت جمعی 90/0 =α استفاده شده است. روش پژوهش از نوع الگوی ساختاری میباشد. نتایج حاصل از روش الگوی ساختاری نشان داد که رابطه معنی داری بین متغیرهای سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با بهره وری برقرار است که عامل سرمایه انسانی و سرمایه مشتری از ابعاد سرمایه فکری و عامل همبستگی جمعی از ابعاد سرمایه اجتماعی بیشترین اثر مستقیم را در بهرهوری داراست از نتایج این پژوهش در جهت افزایش بهرهوری در ادارات آموزش و پرورش استفاده خواهد شد و مدل ارائه شده دارای نیکویی برازش است.
Machine summary:
نتـایج حاصـل از روش الگوی ساختاری نشان داد که رابطه معنی داری بین متغیرهای سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی با بهره وری برقرار است که عامل سرمایه انسانی و سـرمایه مشـتری از ابعـاد سـرمایه فکـری و عامـل همبستگی جمعی از ابعاد سرمایه اجتماعی بیش ترین اثر مستقیم را در بهره وری داراسـت از نتـایج این پژوهش در جهت افزایش بهره وری در ادارات آموزش و پرورش استفاده خواهد شد و مدل ارائـه شده دارای نیکویی برازش است .
اگـر بهره وری کارکنان در ادارات آموزش و پرورش افزایش یابد پویایی در تمام ابعاد جامعه را بـه دنبـال 1 - productivity 2 - Social Capital خواهد داشت و در تمامی عرصه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشـی...
(٢٠٠٨, Bonatti&Bartolini )، (٢٠١٠,Salaran) نیز در پژوهش های خود دریافتند که همبستگی مثبت و معناداری بین سرمایه اجتماعی و بهره وری وجود دارد.
علاوه بر آن (٢٠١١,Tabatabaii) در پژوهش خود دریافت بین سرمایه فکری و عملکـرد کارکنان ادارات آموزش و پرورش جنوب و جنـوب شـرق تهـران رابطـه مثبـت وجـود دارد (٢٠١٠, 1- intellectual capital 2 - human capital 3 - structural capital 4- customer capital Huang)، (٢٠٠٣, Hall)، (٢٠٠١ ,Walker)، (٢٠١٠, Afrooz) نیـز در پـژوهش هـای خـود دریافتنـد همبستگی معنی داری بین سرمایه فکری و بهره وری وجود دارد.
هدف از انجام این تحقیق ارائه الگوی ساختاری بهره وری کارکنان بـر اسـاس سـرمایه اجتمـاعی و سرمایه فکری در ادارات آموزش و پرورش شهر تهران است .