Abstract:
<p align="justify" style="DIRECTION: rtl"> نگرشها و ادراکات دانشآموزان نقش مهمی در موقعیتهای آموزشی دارند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه ادراکات محیطی دانش آموزان با نگرش تحصیلی آنهاست. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهر مشهد است. از جامعه یاد شده، نمونهای به حجم 570 نفر به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای از نواحی 7،3،1 و تبادکان انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها در این مطالعه از پرسشنامه ادراکات محیطی جنتری و آوون و پرسشنامه نگرش تحصیلی اکبری استفاده شد. <strong></strong>نتایج حاصل از اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که تمامی متغیرهای پژوهش (نگرش تحصیلی، انتخاب، چالش، معنی داری، جذابیت، خودکارآمدی) با هم همبستگی مثبت و معنیداری (001/0 > <i>p </i>) دارند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون به روش گام به گام نیز نشان داد که در گام اول متغیر پیشبین خودکارآمدی توان بیشتری برای پیشبینی نگرش تحصیلی دانشآموزان داشت و در گامهای بعدی سایر معنی هم اضافه شد؛ اما سایر متغیرها نقش معنیداری در پیشبینی نگرش تحصیلی دانشآموزان نداشتند. یافتهها نشان داد که عوامل محیطی آموزشی نقش بسزایی در نگرش دارند و ضروری است که بدانها توجهی دو چندان شود و اقداماتی برای بهبود و مطلوب سازی محیطهای آموزشی انجام پذیرد. </p>
Machine summary:
"از جمله موضوعهای نگرشی مهم، نگرش به تحصیل و آموزش است که عوامل مختلفی، چون: شغل پدر، وضعیت تحصیلی والدین، انگیزش دانش آموزان، خوداثربخشی تحصیلی و نگرششان به علم و تحصیل، ادراکات دانش آموزان از محیط آزمایشگاه شیمی، فیزیک، کلاس درس ریاضی، و روابط معلم- شاگردی و کاهش و نقصان انگیزش و نگرش دانش آموزان در کلاسهای درس و محیطهای آموزشی در ایجاد نگرش مثبت و - attitude - verma - cognitive - behavioral - emotional - buhner &vance سازنده در فراگیران نسبت به هر یک از موضوعهای یادگیری اشاره کردند و اینکه محیطهای کلاس، درس و مدرسه بر پیشرفت و نگرش دانش آموزان تأثیر بسزایی دارند، به گونه ای که تفاوت عملکرد دو گروه از دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین به نوعی به تفاوت ادراکشان از محیط یادگیری مربوط است که به جهتدهی معنیدار به یادگیری منجر میشود(دورمن، 2008؛ لانگ و همکاران، 2005؛ بینتی مات و افاندی ذکریا 1 ،2010؛ پتجم و همکاران، 2006؛ مایا و رووف، 2004؛ گوتیرز 2 و همکاران،2010).
لذا در این پژوهش به بررسی رایطه ادراکات محیطی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر مشهد با نگرش تحصیلی آنان پرداخته می شود و فرضیه ها به قرار زیر است: بین خودکارآمدی و نگرش تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی داری وجود دارد.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که تمامی مؤلفههای ادراکات محیطی با نگرش به تحصیل، و دو به دو با یکدیگر رابطه دارند که با پژوهشهای ای گرین و همکاران (2004)؛ یوردن و اسچن فلدر، (2006)؛ هالستید، ( 2009)؛ لیوایس و همکاران، (2008)؛ لانگ و همکاران، (2005)؛ بینتی مات و افاندی ذکریا، (2010)؛ پتجم و همکاران، (2006)؛ گوتیرز و همکاران، (2010) همخوان است که به تأثیر کلاس درس، مدرسه و فعالیتهای کلاسی بر نگرش تحصیلی و پاسخ های شناختی، عاطفی و رفتاری فراگیران پرداختند و روابط معنی داری بین این عوامل یافتند."