Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف تأثیر آموزش مهارتهای زندگی درکاهش سوگیری توجه نسبت به محرکهای وسوسه انگیز مربوط به مواد افیونی در بین افراد ترک کرده انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش، کلیه افراد ترک کرده اعتیاد بودند که به موسسات و کلینیکهای ترک اعتیاد سرپایی، و انجمن معتادان گمنام استان آذربایجان شرقی مراجعه میکردند. نمونه این تحقیق 27 نفر از این مراجعهکنندگان بودند که در طی پاییز و زمستان 1390 مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنیهای دو گروه گواه و آزمایش از نظر سن، سواد، و جنس (تنها مردان) همتا بودند. در این پژوهش از بازشناسی کلمات استفاده شد که در این آزمون سه خرده آزمون اصلی و یک آزمون بازشناسی وجود داشت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در گروه آزمایش، سوگیری توجه کمتری به مواد نسبت به گروه گواه داشتند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی در گروه آزمایش، سوگیری توجه کمتری به مواد نسبت به گروه کنترل داشتند.
Objective: This research was conducted to study the effect teaching living skills on reduction of bios attention to the tempting stimuli related to drugs in people who have quit the drag.
Method: The design of this study is quasi-experimental. The statistical population is all the quit people who have referred to the clinics and Narcotics Anonymous of East Azarbaijan. There were two groups in this experiment: control and experimental groups. Totally 27 people were studied during the fall and autumn of 2011. The subjects were peered from age، sex (only men) and literacy point of view.
Results: In this research، for teaching of life skill to assess the bios attention toward the tempting stimuli related to drugs، the recognition of wards ware used. The ware three sub test and on recognition test. To compare the score of the recognition stage for 3 groups of words for to groups of subjects، the AVCOVA test was used.
Conclusion: The findings showed that people who ware taught the living skills in experimental group had less bias attention to drugs in comparison to control group. Finally، people who had little consumption felt more threats in consumption to the control group.
Machine summary:
"تأثیرآموزش مهارت های زندگی برکاهش سوگیری توجه نسبت به محرک های تحریک کننده مواد افیونی در بین افراد ترک کرده اعتیاد 3 سمیه گلی ١، سوزان امامی پور٢، غلامحسین جوانمرد تاریخ دریافت : ١٣٨٨/٠٥/١٤ تاریخ پذیرش : ١٣٨٨/١٢/٢٢ چکیده هدف : این پژوهش با هـدف تـأثیر آمـوزش مهـارت هـای زنـدگی درکـاهش سـوگیری توجـه نـسبت بـه محرک های وسوسه انگیز مربوط به مواد افیونی در بین افراد ترک کرده انجام شد.
نتیجه گیری : نتـایج پـژوهش نشان داد که آموزش مهارت های زندگی در گروه آزمایش ، سوگیری توجه کمتری به مواد نسبت به گروه کنترل داشتند.
جدول ٢: نتایج تحلیل کواریانس برای بررسی تأثیرگذاری آموزش مهارت زندگی بر سوگیری توجه مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات آماره F معناداری مجذور اتا 0/417 0/0005 17/182 61/32 1 61/32 همان گونه که در جدول فوق مشاهده می شود، نتایج نشان می دهند آمـوزش مهـارت زنـدگی توانسته کاهش معناداری در میانگین نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه ایجاد کنـد (٠/٤١٧ =مجذور اتا ,٠٠٠١gt;P ,١٧/١٨٢ =F).
به بیان دیگر برنامه آموزشی مهارت زندگی در گروه آزمایش تأثیر داشته به طوری که موجب کاهش سوگیری توجه نسبت به محـرک هـای وسوسه انگیز مربوط به مواد افیونی در گروه آزمایش شده است .
طبق نظر فرانکن سوگیری توجه نسبت به نشانه های مرتبط با مواد که خودکار است ، تعیین کننده مهم در وسوسه ی مصرف و رفتار جـستجوی مـواد اسـت (فـرانکن ، ٢٠٠٠).
در این پژوهش آموزش مهارت های زندگی در کاهش وسوسه و سوگیری توجـه بـین بیماران ترک کرده مواد مخدر مؤثر بود."