Abstract:
هدف: بررسی دوباره تاثیرات عینیت با استفاده از درک معنایی تک واژه ای. در همین راستا، تفاوت درک اسامی در دو حیطه مفاهیم عینی و انتزاعی با استفاده از آزمون های درک واژه بررسی شد.
روش: 58 دانش آموز دختر راست دست تک زبانه (شش ساله) به طور تصادفی انتخاب و در دو آزمون درک زبانی موازی (جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه) شرکت داده شدند. شرکت کنندگان برای24 کلمه هدف (12 کلمه عینی، 12 کلمه انتزاعی) می بایست از میان سه گزینه یک گزینه را انتخاب می کردند.
یافته ها: با توجه به نتایج، عملکرد شرکت کنندگان در اسامی عینی بهتر از اسامی انتزاعی بود و در آزمون های جفت کردن تصویر- کلمه نمره بیشتری گرفتند؛ به طوری که همبستگی پیرسون بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه عینی (r= 0.444، p < 0.01) به جهت آماری معنادار و بین آزمون جفت کردن تصویر- کلمه و تعریف- کلمه انتزاعی (r = 0.134، p < 0.01) معنادار نبود؛ با این توضیح که در آمار توصیفی، نتایج آزمون تصویری با اختلاف میانگین04 /2 بیشتر از آزمون های تعریفی بود.
نتیجه گیری: تاثیرات عینیت در این پژوهش تایید شد و موافق با دیدگاه رشد شناختی، هرچند تصویر به درک بهتر اسامی کمک می کند، ولی درک کلمات انتزاعی از درک اسامی عینی دشوارتر است.
Introduction: Reassessing the effects of concreteness through comprehension of single words is the main purpose in the current study. Toward this objective، word comprehension tests، and comprehension of nouns from concrete and abstract concept perspectives were examined.
Method: 58 right-handed monolingual 6-year old female school students were randomly selected to enroll in two parallel language comprehension tests (picture-word/definition-word matching). Subjects were asked to select an item out of three for 24 (12 concrete and 12 abstract) target nouns.
Results: According to the results، participants performed more effectively on the concrete compared to abstract nouns. They obtained more correct responses on picture-word (PW) format of the tasks. The Pearson correlation between concrete PW/Def. W matching (r= 0.444، p < 0.01) was statistically significant while the correlation between abstract PW/Def. W matching (r = 0.134، p < 0.01) was not statistically significant showing 2.04 higher mean for PW matching version of the test compared to Def. W matching test.
Conclusion: This study has corroborated the effects of concreteness on semantic comprehension consistent with the cognitive growth. Although visual processing yielded a positive effect on comprehension of concrete and abstract nouns while abstract nouns are generally more difficult to grasp.