Abstract:
هدف این پژوهش ، بررسی ارتباط بین راهبردهای مدیریت تعارض و مهارت های ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس متوسطه می باشد. روش پژوهش ، توصیفی – همبستگی است . جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران مقطع متوسطه شهرستان گرمی به تعداد ١٤٠ نفر (٣٥ زن و ١٠٥ مرد) بوده تشکیل داد. با توجه به حجم جامعه و بر اساس جدول کرجسی - مورگان نمونه ای به حجم ١٠٣ نفر(٢٥ زن و ٧٨ مرد) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های مدیریت تعارض رابینز (١٩٩١)، مهارت های ارتباطی مدیران بارتون (١٩٩٠) و سلامت سازمانی مدارس متوسطه هوی و تارتر (١٩٩٧) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ، میانگین و انحراف استاندارد، فراوانی ، آزمون t تک نمونه ای ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مدیریت تعارض ، راهبرد راه حل - گرایی و راهبرد عدم مقابله با سلامت سازمانی مدارس همبستگی منفی ، اما با راهبرد کنترل همبستگی مشاهده نشد. بین مهارت های ارتباطی مدیران (کلامی ، شنود و بازخورد) با سلامت سازمانی مدارس همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد. راهبردهای مدیریت تعارض ، مهارت های ارتباطی مدیران بالاتر از متوسط و سلامت سازمانی مدارس در حد متوسط ارزیابی شد. راهبرد راه حل گرایی ، راهبرد عدم مقابله و مهارت شنود بیشترین تاثیر را در پیش بینی سلامت سازمانی مدارس دارند. اما راهبرد کنترل ، مهارت کلامی و مهارت بازخورد توان پیش بینی سلامت سازمانی مدارس را نداشته است و بطور کلی ٢٨ درصد واریانس سلامت سازمانی مدارس را راهبردهای مدیریت تعارض و ٢٢ درصد آن را مهارت های ارتباطی مدیران تبیین می نماید.
Machine summary:
نتایج پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مدیریت تعارض ، راهبرد راه حل - گرایی و راهبرد عدم مقابله با سلامت سازمانی مدارس همبستگی منفی ، اما با راهبرد کنترل همبستگی مشاهده نشد.
بین مهارت های ارتباطی مدیران (کلامی ، شنود و بازخورد) با سلامت سازمانی مدارس همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد.
اما راهبرد کنترل ، مهارت کلامی و مهارت بازخورد توان پیش بینی سلامت سازمانی مدارس را نداشته است و بطور کلی ٢٨ درصد واریانس سلامت سازمانی مدارس را راهبردهای مدیریت تعارض و ٢٢ درصد آن را مهارت های ارتباطی مدیران تبیین می نماید.
حسینی نسب و مصطفی پور (١٣٩١) در تحقیقی نشان داد که بین مهارت های ارتباطی مدیران ، مهارت کلامی ، مهارت شنود و مهارت بازخورد مدیر با سلامت سازمانی مدارس رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
Communicative skill پژوهشی نشان داد که بین جو سازمانی و ابعاد آن با مهارت های ارتباطی (کلامی ، شنود و بازخورد) مدیران سازمان تربیت بدنی ایران رابطه وجود دارد (به نقل از اسکندری ، اسگندری ، بیک زاد و کردبچه ، ١٣٩١).
سوال پژوهشی ١: آیا بین راهبردهای مدیریت تعارض با سلامت سازمانی مدارس متوسطه رابطه وجود دارد؟ به منظور بررسی سوال پژوهشی یک ، با استفاده از روش همبستگی پیرسون نتایج زیر (جدول ٢) به دست آمد.
سوال پژوهشی ٢: آیا بین مهارت های ارتباطی مدیران با سلامت سازمانی مدارس متوسطه رابطه وجود دارد؟ به منظور بررسی سوال پژوهشی دو، با استفاده از روش همبستگی پیرسون نتایج زیر (جدول ٣) به دست آمد.