Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش امید درمانی بر کاهش میزان افسردگی در زنان دارای همسر معتاد انجام شده است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات تجربی با طرح گمارش تصادفی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه زنان دارای همسر معتاد شیراز که همسر آنها به یکی از مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده است، می باشد که از بین آنها با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه افسردگی بک (1978) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی، تحلیل کوواریانس و آزمون t همبسته استفاده شد. تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات افسردگی گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون وجود دارد. همچنین نتایج آزمون t نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پیگیری در گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. به طور کلی نتایج حاکی از آن است که آموزش امید درمانی در کاهش میزان افسردگی در زنان دارای همسر معتاد موثر است و این نتایج پایدار می باشد.
The present study aimed to investigation of the effectiveness of hope therapy on reducing depressive in women that have addict husband. The present study was a type of experimental in which from between the women that have addict husband in Shiraz by using the available sampling 30 persons selected and randomly included in two groups of experiment and control. Research tool was Beck Depression Inventory. For analyzing the data، t-test and analysis of covariance were used. Results of covariance indicated that there is a significant difference between the average scores of depression in experiment and control group. Also t-test results showed that there is a significant difference between grades of pre- test and follow up test in experiment group. In General، the results indicate that training the hope therapy is effective in decreasing the rate of depression in women with addict''s wife and this result are lasting.
Machine summary:
جامعه مورد مطالعه شامل کلیه زنان دارای همسر معتاد شیراز که همسر آنها به یکی از مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده است ، می باشد که از بین آنها با روش نمونه گیری در دسترس ٣٠ نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (١٥ نفر) و کنترل (١٥ نفر) جایگزین شدند.
به طور مثال پیش فرض نظریه های زیست شناختی این است که علت افسردگی یا در ژنها نهفته است که از طریق توارث از والدین به فرزندان منتقل میشود یا نارسایی عمل فیزیولوژیایی که ممکن است پایه ارثی یا غیر ارثی داشته باشد(آزاد، ١٣٨٧)؛ مدل شناختی علل افسردگی را تحریف های شناختی و افکار ناکارآمد منفی می داند(هالجین ، کراس و ویتبورن ، ١٩٤٨، سید محمدی، ١٣٨٩)؛ در دیدگاه بین فردی بر روابط بین فردی به عنوان عامل ایجاد افسردگی تاکید میشود(هالجین ، کراس و ویتبورن ، ١٩٤٨، سیدمحمدی، ١٣٨٩)؛ مدل درماندگی آموخته شده علت افسردگی را انتظار فرد در مورد اینکه وقایع بد رخ خواهند داد و او نمیتواند از وقوع آنها جلوگیری کند، ذکر میکند(سادوک و سادوک، ٢٠٠٧، رضاعی، ١٣٩١)؛ یکی دیگر از علل ایجاد افسردگی وقایع استرس زای محیط زندگی می باشد(سادوک و سادوک، ٢٠٠٧، رضاعی، ١٣٩١).
رئیسیان خیر آبادی،گلزاری و برجعلی (١٣٩٠) در پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش امید درمانی بر کاهش میزان افسردگی و پیشگیری از عود زنان درمان جوی وابسته به مواد مخدر نشان دادند که این روش آموزشی در کاهش افسردگی و پیشگیری از عود موثر بوده است و نتایج در دوره پیگیری نیز ماندگار بوده اند.
بنابراین با توجه به یافته های این پژوهش و بر حسب پیشینه پژوهشی موجود، پیشنهاد می شود از مداخله امید درمانی در کلینیک های ترک اعتیاد و مراکز مشاوره برای کاهش میزان افسردگی خانواده های افراد وابسته به مواد استفاده گردد.
Effect of religious coping skills training with group cognitive- behavioral therapy for treatment of depression: North central university, College of psychology.