Abstract:
مسله رویت پذیری خداوند سابقه ای طولانی در میان ملل و نحل دارد. در جهان اسلام، اقوال متعددی از سوی اندیشمندان در این زمینه ابراز شده است، عده ای بر رویت بصری حکم نمودند. عده ای دیگر، حکم بر عدم رویت بصری خداوند داده و درصدد توجیه آیات و روایات دال بر رویت برآمدند. عده ای نیز سعی در حفظ ظاهر این گونه آیات و روایات برآمده، و از عدم انحصار رویت در رویت بصری سخن به میان آوردند. عده ای هم، دست از ظاهر قرآن برداشته و به تاویل و توجیه آیات و روایات پرداخته اند. علامه طباطبائی، مطابقات با روایات، رویت قلبی خداوند را می پذیرد، اما ازآنجاکه خداوند از جسمیت و لوازم آن منزه است، رویت بصری خداوند را مردود می داند. از نظر ایشان رویت قلبی خداوند، به معنای علم حضوری به حضرتش می باشد، نه به معنای علم حصولی.
The issue of God's vision has long been the special concern of different nations and schools of thought. In the Muslim world، several remarks have been made by the scholars about this issue. Some scholars ascribe visual type of vision to God، some others reject this type of vision and seek to show the purpose of the verses and traditions that are concerned with God's vision، still others tend to stick to the surface structure of such verses and traditions and argue that meaning of vision is not limited to visual type. A group of scholars take no notice of the surface meaning of the Quran and devote their attention interpreting the verses and traditions. Resting on the related traditions، the late Allamah Tabatabaii believes in the idea of spiritual type of vision of God and rejects the idea of visual type of vision because God is high exalted above corporeality. In his view، spiritual vision of God means intuitive knowledge of Him، not acquired knowledge.
Machine summary:
"و. التزام عملی بر طبق مشهود (عصمت) علامه طباطبائی در ضمن تفسیر «لولا أن رأی برهان ربه»، با اشاره به اینکه گاهی علوم متعارفی که در مورد حسن و قبح اعمال و مصلحت و مفسده آنها هستند، با گمراهی، معصیت و عدم التزام عملی شخص عالم به آنها همراه می باشند، چنان که خداوند با بیان «أفرأیت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله علی علم» (جاثیه: 23) و «وجحدوا بها واستیقنتها أنفسهم» (نمل: 14)، از چنین امری خبر داده، بیان می کنند که: آن برهانی که یوسف از پروردگار خود دید، همان برهانی است که خدا به بندگان مخلص خود نشان میدهد و آن نوعی از علم مکشوف و یقین مشهود و دیدنی است، که نفس آدمی با دیدن آن چنان مطیع و تسلیم میشود که دیگر به هیچ وجه میل به معصیت نمیکند (همان، ج 11، ص 163).
Table of Contents Intuitionistic Facts in the View of the Mystics of Ibn-e Arabian Gnostics / Seyyed Yadollah Yazdan Panah / Reza Dargahi far 5 A Review of Mulla Sadra's Interpretation of Foreknowledge Discussed in Islamic Mysticism / Abdulrasool ‘Oboudiyyat / Ali Amininezhad / Mahmud Sharifi 23 Perfect Man; the Mystical and Anthropological Principles of Pluralism / Alireza Kermani / Mohammad Mahmodi 43 Hafez Mysticism / Masood Esma’ili / Hasan Ahmadi 59 Spiritual Wayfaring in the View of the Holy Prophet’s Household / Jawad Goli 83 God's Vision in the View of Allamah Tabatabaii (based on Al-Mizan Commentary) / Hadi Tavakkoli / Ali Shirvani 105 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Editior in Chief: Ali Reza Kermani Editor: Ahmadhusein Sharifi Translation of Abstracts: Language Department of IKI."