Abstract:
این مقاله، برنامة درسی علوم اجتماعی مدارس کشور هندوستان را شرح میدهد. ابتدا نگاهی کوتاه به ساختار آموزشی هندوستان دارد و سپس جزئیات و سرفصلهای درس علوم اجتماعی را در پایههای گوناگون تحصیلی بررسی میکند
Machine summary:
"به عبارت دیگر، این دوره از آموزش که کودکان ردة سنی ۶ تا ۱۴ سال را تحت پوشش قرار میدهد، از کلاس اول آغاز میشود و تا پایة هشتم ادامه مییابد.
دورة اول ابتدایی تا پیش از کلاس ششم، علوم اجتماعی بهصورت بخشی از درس مطالعات محیطی وجود دارد.
در کلاسهای ششم تا هشتم نیز همین روند ادامه پیدا میکند؛ با این تفاوت که توجه بسیار بیشتری به موضوعات و دیدگاههای تخصصی علوم اجتماعی میشود.
بهطور کلی، رویکرد برنامة درسی علوم اجتماعی در هند، رویکردی پروژهمحور و شامل کارهای گروهی متفاوت و شناسایی و حل مسائل گوناگون اجتماعی توسط دانشآموزان است و این رویکرد بهخوبی در کتابهای درسی اعمال شده است.
تاریخ، جغرافیا و زندگی سیاسی و اجتماعی عنوانهای درسی علوم اجتماعی در این دوره هستند که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.
é جغرافیا جغرافیا نیز از کلاس ششم به بعد در مجموعة علوم اجتماعی قرار میگیرد و سرفصلهای آن شامل مباحثی است که از مناطق گوناگون کشور شناختی کلی به دست میدهد.
تنوع و وابستگی متقابل: در سال اول آموزش درس زندگی اجتماعی و سیاسی (کلاس ششم)، مبحث تنوع و وابستگی مقابل، با تمرکز بر موضوع تنوع، وابستگی متقابل و جنگ مطرح میشود.
حاکمیت قانون و عدالت اجتماعی: هدف این درس که در پایة هشتم تدریس میشود، بررسی ارزشهای قانون اساسی، ایجاد چشماندازی به واقعیات هندوستان کنونی و بررسی قانون اساسی بهعنوان یک سند در حال تحول است.
ج. دورة متوسطه در کلاس نهم، روند آموزشی علوم اجتماعی به نحوی است که دانشآموزان را به سمت تعامل بهتر با جامعه و کارکردهای آن سوق میدهد."