Abstract:
هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان تعهد مدیران و عوامل تاثیرگذار بر آن در اجرای استراتژیها در سازمانهای ورزشی میباشد. روش انجام تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است و جامعه آماری آن مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی و روسای فدراسیونها که تعداد 59 نفر و اساتید دانشگاهی (31نفر) به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. از پرسشنامه محقق ساختهای در دو بخش مشخصات فردی و سوالات اصلی با 17سوال که تعهد مدیریت را در ابعاد (دانش، تجربه، انگیزه، مشارکت، اعتقاد و تغییرات مدیریتی) مورد بررسی قرار میدهد، استفاده شده است. پایایی پرسشنامه از روش آلفا کرونباخ 98/0 بدست آمد. از آمار توصیفی برای توصیف متغیرها در و از آزمون KS، فریدمن و بای نومینال در سطح معناداری p≤./05 استفاده شد. از دیدگاه مدیران مشاهده گردید که مولفههای تغییرات مدیریتی (001/0 =p)، مشارکت (009/0 =p)، اعتقاد (014/0 =p)، تجربه(005/0 =p)، دانش(010/0 =p) و از دیدگاه اساتید نیز مولفههای تغییرات مدیریتی (003/0 =p)، مشارکت (036/0 =p)، اعتقاد (002/0 =p)، تجربه(008/0 =p)، انگیزه (008/0 =p)، موجب بهبود (تاثیر معنیداری) در میزان تعهد مدیران بر اجرای استراتژیهای سازمانیمیگردد. همچنین با توجه به آزمون توزیع دوجمله در تاثیر گذاری مولفه تعهد مدیران در اجرای استراتژی سازمانهای ورزشی مشاهده گردید که هم از دیدگاه مدیران(001/0 =p) و هم از دیدگاه اساتید دانشگاهی(001/0 =p)، تعهد مدیران در اجرای استراتژی سازمانهای ورزشی به طور معنی داری موثر میباشد. سرانجام با توجه به آزمون فریدمن اولویت بندی مولفههای تعهد مدیران در اجرای استراتژی سازمانهای ورزشی، از دیدگاه مدیران؛ به ترتیب تغییرات پیاپی مدیریتی، مشارکت مدیران در مرحله تدوین طرح، تجربه مدیران، دانش مدیران، اعتقاد به محتوای برنامهها و انگیزه از بالاترین به پایینترین عامل دستهبندی گردید.
Machine summary:
"در صورت پاسخ مثبت، فرضیۀ تحقیق و تأثیر متغیر مورد نظر؛ یعنی تأثیرگذاری هر یک از مؤلفههای تعهد مدیران در اجرای استراتژی سازمانهای ورزشی پذیرفتنی است؛ بنابراین با توجه به جدول 4 که نتایج آزمون باینومیال را در تأثیرگذاری هر یک از مؤلفههای تعهد مدیران در اجرای استراتژی سازمانهای ورزشی از دیدگاه مدیران را نشان میدهد، ملاحظه میشود که مؤلفههای تغییرات مدیریتی (001/0 =p)، مشارکت (009/0 =p)، اعتقاد (014/0 =p)، تجربه (005/0 =p)، دانش(010/0 =p)، موجب بهبود (تأثیر معنیدار) در میزان تعهد مدیران بر اجرای استراتژیهای سازمانی میشود؛ به عبارت دیگر نسبتهای ملاحظه شده نشان میدهد که تنها تعداد کمی از آزمودنیها به این متغیرها میانگینی کمتر یا مساوی با 3 دادهاند؛ از این رو میتوان بیان داشت که تمامی متغیرهای مذکور (تغییرات مدیریتی، مشارکت، اعتقاد، تجربه، دانش) به جز عامل انگیزه (139/0 =p) جزء عوامل مؤثر در تعهد مدیریت بر اجرای استراتژی سازمانهای ورزشی از دیدگاه مدیران هستند.
فتحالله (1383) از جمله عوامل کلیدی شکست استراتژیهای سازمانی را عدم اعتقاد راسخ به ضرورت اجرای برنامه در سازمان میداند (8) که نتایج این تحقیقات با تحقیق حاضر همسو است؛ بنابراین با توجه به اهمیت اعتقاد به استراتژیهای سازمانی بر میزان تعهد مدیران، برای بهبود این عامل میتوان راهکارهایی نظیر Hensey & melleville اطلاع رسانی دقیق در خصوص ابعاد استراتژی تدوین شده، تناسب آن با فعالیت سازمانی و امکانات و منابع سازمانی، برگزاری نشست مشترک مدیران با تدوینگران استراتژیهای سازمانی و اطلاع رسانی در خصوص عمق مطالعات و تلاشهای انجام شده برای تدوین استراتژی ارائه کرد."