Abstract:
در بازارهای رقابتی امروزی، تمرکز بر وفاداری به برند ضرورتی راهبردی است بهطوری که باشگاهها و تیمهای ورزشی از راهبردهای وفاداری به برند بهمنظور جذب و حفظ هواداران و ایجاد مزیتهای رقابتی پایدار سود میبرند. با توجه به این مطلب، در این پژوهش محقق در پی آزمودن تفاوت میزان اهمیت وفاداری به برند در هواداران تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی آنها بوده است؛ بنابراین از طریق تحقیقی توصیفی - پیمایشی 797 نفر از هواداران پنج تیم نهمین لیگ برتر فوتبال ایران بررسی شدند. ابزار استفادهشده در پژوهش، پرسشنامهای محققساخته با اقتباس از پرسشنامة گلادن و فانک (2002) است که ضریب آلفای کرونباخ آن 88/0 و روایی آن طبق ضریب کندال 79/0 برآورد شد. نتایج آزمون t دو نمونة مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان میدهد میزان وفاداری هواداران به برند تیمها بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی مورد مطالعه (وضعیت تأهل، سطوح تحصیلی و میزان سابقة حضور در ورزشگاه) تفاوتی معنیدار داشت، ولی این تفاوت بر حسب سن و میزان درآمد شخصی ماهیانه هواداران معنیدار نبود. با توجه به نتایج، لزوم توجه به ارتباط بین این ویژگیها با میزان وفاداری به برند در هواداران، از سوی مسئولان بهمنظور اتخاذ راهبردهای موفق ضروری به نظر میرسد.
Machine summary:
"در صنعت ورزش هر تیم ورزشی را میتوان بهعنوان برند و هواداران را بهعنوان مشتریان در نظر گرفت؛ بنابراین مدیران نام تجاری در این صنعت میتوانند از راهبردهای حوزة برندینگ استفاده کنند؛ بهعنوان مثال اهرم اعتماد به نام تجاری را از طریق مسئولیت اجتماعی، رضایت مصرفکنندگان و خدمات با کیفیت برای مشتریان بکار بگیرند (14) یا از عامل یادآوری نام تجاری و حمایت از تیم، هم با توجه به عوامل موقتی اثرگذار بر وفاداری مانند حضور ستارگان و هیجان و هم با توجه به عوامل تأثیرگذار بلند مدت مانند عملکرد و عمل به تعهدات از سوی تیمها در ایجاد وفاداری در هواداران خود سود ببرند (15).
توزیع فراوانی و نسبی پاسخگویان بر حسب درآمد شخصی ماهیانه طبقه فراوانی درصد درصد معتبر درصد تجمعی کمتر از 150 هزار 300 1/39 2/42 2/42 150 تا 250 هزار 124 2/16 4/17 6/59 250 تا 400 هزار 120 6/15 9/16 5/76 400 تا 600 هزار 79 3/10 1/11 6/87 600 تا 800 هزار 38 0/5 3/5 0/93 بیش از 800 هزار 50 5/6 0/7 0/100 کل جواب داده 711 7/92 0/100 جواب نداده 56 3/7 کل 767 0/100 مدت زمانی که هواداران برای رفتن به ورزشگاه بهمنظور تماشای مسابقه صرف میکنند، حدود یک ساعت (حدود 9/52 درصد) است که این مطلب نشان میدهد بیشتر هواداران مایلند زمان زیادی را صرف رفتن به ورزشگاه تیم مورد علاقة خود کنند.
International Journal Sport Management and Marketing, Vol3: 39-54."