Abstract:
برونیگرایی در محتوا که تفرد محتوای حالات ذهنی را به امور بیرونی نسبت میدهد، یکی از انتقادهای جدی بر نظریه اینهمانی ذهن و بدن محسوب میشود. اگر دو شخص را بتوان در نظر گرفت که به لحاظ ویژگیهای درونی کاملا یکسان بوده، اما باورهای متفاوتی دارند، نشاندهنده این است که حالات و رویدادهای ذهنی با حالات و رویدادهای بدن اینهمان نیستند. دیویدسن با تشبیه حالات ذهنی به آفتابسوختگی معتقد است برونیگرایی دیدگاهی نیست که نظریه اینهمانی را مخدوش سازد. اگرچه تمایز آفتابسوختگی از مشابه آن توسط امور بیرونی انجام میشود، اما دلیل آن نیست که آفتابسوختگی با حالات بدن اینهمان نباشد. اما به نظر برج که مؤلف نیز با او هم عقیده است، قیاس دیویدسن معالفارق بوده، برونیگرایی همچنان نظریه اینهمانی را باطل میسازد. تبیین و تشخیص آفتابسوختگی بدون توسل به امور بیرونی ممکن است؛ اما این مسئله درباره برخی حالات ذهنی صادق نیست؛ بدین معنی که هویت و تفرد برخی حالات ذهنی جز با ارجاع به امور بیرونی امری ناممکن است.
Machine summary:
"دوم آنکه جدایی افرادی که استقرا شامل آنها میشود، از سایر افراد در خاصیت مشترک دیگری ملاحظه نشود (همان، ص433)؛ مثلا وقتی با استقرا صفت مشترکی را در زنگیها مشاهده میکنیم، نمیتوانیم این صفت را به سایر افراد مردم به اعتبار اینکه در خاصیت انسانیت مشترکاند، تعمیم دهیم؛ چون سیاهپوستان دارای خاصیت مفهومیاند که آنها را از "/>سایر افراد جدا میکند؛ ولی اگر استقراکننده بتواند به هر روش ممکن، دلیل اقامه کند که خاصیت مفهومیای که افراد استقراشده را از غیر افراد استقراشده جدا میکند، هیچ تأثیری در صفتی که استقرا روی آن متمرکز شده است ندارد، در این صورت میتواند آن صفت را تعمیم دهد.
در هر دو دیدگاه تلاش بر آن است تا با شتابزدگی عمل نشود و با کمک روشهای پیشنهادی احتمال قضیه استقرایی افزایش یابد؛ لیکن به نظر میرسد هرچند میل و بیکن در باب مبارزه با موانع کشف حقیقت به نکات ارزشمند و مفیدی اشاره کردهاند، لکن با این روش تنها ظن و احتمال یا یقین روانشناختی به ارمغان میآید؛ همانگونه که صدر با استفاده از علم اجمالی ظنون متراکمه را بهیقین موضوعی- نه یقین منطقی- قابل تبدیل میداند و یقین موضوعی که با توجه به روان انسانها حاصل میشود، گرچه نزد عرف و عقلا ارزش دارد؛ ولی در مقام برهان ارزش ندارد و به علم حقیقی منتهی نمیشود؛ لذا به اعتراف خود صدر مبنای منطقی برای استقرا وجود ندارد."