Abstract:
این پژوهش باهدف تعیین تاثیر آموزش راهبرد خودتنظیمی بر نشانههای نارسایی توجه و عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه شهر همدان انجام گرفته است. به این منظور 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) از دانشآموزان دختر پایه سوم شهر همدان با اختلال نارسایی توجه دارای پرونده مشاوره ای به عنوان نمونه آماری انتخاب و پس از اجرای پیشآزمون ریاضی و نشانگان نارسایی توجه، دانشآموزان در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جا گماری شدند. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش راهبردهای خودتنظیمی قرار گرفتند. پس از پایان آموزش و اجرای پس آزمون بر روی گروه ها، داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد آموزش راهبردهای خودتنظیمی باعث کاهش نشانگان نارسایی توجه و همچنین افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس ریاضی شده است. آموزش مهارت های خودتنظیمی به این کودکان، باعث افزایش توجه به جزئیات، کاهش نقص در گوش دادن، افزایش میزان تبعیت از دستورات معلم، کسب مهارت در ساماندهی تکالیف و فعالیت ها کاهش حواس پرتی و فراموشکاری شد.
Machine summary:
داوسـون ٥ (٢٠٠٧) به کارگیری روش تقویت مثبت از طریق ستایش و تمجید، جایزه ، پاداش و غیره را بـه نیرومند ساختن رفتار شکل اصلاح شده کودکان دارای نارساییتوجه مؤثر مـیدانـد بـه نظـر او والدین با استفاده از روش های تقویـت مثبـت مـیتواننـد رفتـار پرخاشـگرانه کـودک خـود را کاهش داده و در کسب پیشرفت تحصیلی به آنان کمک نمایند.
با توجه به یافته های پژوهش های مطرح شده و بـر اسـاس مشاهده هـای صـورت گرفتـه سـؤال اصـلی در ایـن پـژوهش ایـن بـوده اسـت کـه آیـا آمـوزش راهبردهای خودتنظیمی بر نشانگان نارسـاییتوجـه و عملکـرد ریاضـی دانـش آمـوزان پایـه سـوم ابتدایی تأثیر دارد؟ روش با توجه به روش گردآوری داده ها این پژوهش ازجمله پژوهش های آزمایشی است کـه جهت اجرای آن از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گـروه کنتـرل و بـا رویکـرد انتصـاب تصادفی استفاده شد.
نتایج تحلیل کوواریانس برای بررسی تأثیر آموزش راهبرد خودتنظیمی بر عملکرد ریاضی (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج جدول شماره ٧ مقدار F به دسـت آمـده گـروه ٤٠/٤٥ اسـت کـه سـطح معنیداری این مقدار با درجه آزادی ١ و ٢٧ کمتر از ٠/٠٥ مـیباشـد (٠٠٠١=p ، ٤٠/٤٥= (٢٧ و ١) F)؛ بنابراین میتوان گفت تفاوت میانگین نمـره هـای عملکـرد ریاضـی در دو گـروه کنترل و آزمایش معنیدار است ، به طوری که آموزش راهبرد خودتنظیمی به طور معنـیداری باعث افزایش عملکرد ریاضی دانش آموزان شده است .