Abstract:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان بود. در این پژوهش از روش آزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 91-90 بود. روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و به این شکل بود که با روش تصادفی از بین مناطق موجود، یک منطقه و از بین دبیرستانهای آن منطقه نیز یک دبیرستان انتخاب شد و پس از اجرای پیشآزمون خودکارآمدی شرر و انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانشآموزان سال اول آن دبیرستان، تعداد 20 نفر از آنها بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای تحصیلی قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزش، مجددا در هر دو گروه پسآزمونها به اجرا درآمد و دادههای حاصل با روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی در افزایش خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان گروه آزمایش موثر بوده است (001/0P<). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان را بهبود میبخشد.
Machine summary:
اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان سید امیر هوشنگ سلطانی مجد*1، محمد احسان تقیزاده2، حسین زارع3 1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران soltanimajd@yahoo.
روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و به این شکل بود که با روش تصادفی از بین مناطق موجود، یک منطقه و از بین دبیرستانهای آن منطقه نیز یک دبیرستان انتخاب شد و پس از اجرای پیشآزمون خودکارآمدی شرر و انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانشآموزان سال اول آن دبیرستان، تعداد 20 نفر از آنها بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.
با توجه به این موضوع کاملا منطقی است که منابع و امکانات به کار گرفته شده در تعلیم و تربیت به گونهای برنامهریزی و سازماندهی شود تا علاوه بر آموزش علوم و انتقال اطلاعات به نسل آینده، بتواند با اتخاذ راهکارهای عملی، همچون: استفاده از شیوههای نوین آموزشی، تربیت مربیان و معلمان کارآزموده و از همه مهمتر، آموزش فنون یادگیری و مهارتهای تحصیلی کارآمد به دانشآموزان، از یک سو منجر به کسب موفقیت تحصیلی شده و از سوی دیگر، با ایجاد نگرش مثبت در فراگیران، بیش از پیش به رشد بهداشت روانی آنها کمک کرده، احساس خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت را در آنها بهبود بخشد.
بحث و نتیجهگیری نتایج حاصل از اجرای این پژوهش نشان میدهند که آموزش گروهی مهارتهای تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت را افزایش داده است.
Self Efficacy, Goal Orientations and Learning Strategies as Mediators Between Preceding and Subsequent Academic Achievement, 3rd World Conference on Educational Science.