Abstract:
هایدگر در هستی و زمان با تحلیل هستیشناختی- اگزیستانسیال زمانمندی دازاین در پی طرح معنای هستی است. وی در بخش نخست کتاب، پروا را به عنوان معنای هستی دازاین طرح میکند و ساختار سه وجهی، متکثر و بندبند آنرا نشان میدهد و در بخش دوم با طرح مساله زمانمندی به عنوان معنای پروا سعی میکند تا زمانمندی را به عنوان بنیاد وحدت این ساختار متکثر و معنای هستی دازاین نشان دهد. خاستگاه تحلیل هایدگر تقسیم هستن دازاین به اصیل و غیراصیل است و در زمانمندی نیز در پی تحلیل زمانمندی اصیل و غیراصیل میرود. هایدگر در ادامه مفهوم غالب مابعدالطبیعی از زمان به عنوان توالی آنات یکسان و مسطح را مفهومی زمان نااصیل (مبتذل) میداند و آن را بنیاد یافته در زمانمندی غیر اصیل معرفی میکند. در این مقاله در نظر است تا نشان داده شود که تلاش هایدگر در فراروی از فهم مابعدالطبیعی موفق نیست؛ چرا که تحلیل خود وی نیز مبتنی بر خواست دازاین در فراروی از عدم اصالت به اصالت است و همچنان در دایره اصالت فاعلشناسایی (سوبژکتیویسم) و به تبع مابعدالطبیعه قرار دارد. در نهایت نشان خواهیم داد که فروکاست طرح هستی و زمان به اراده و خواست دازاین علت اصلی شکست هستی و زمان و طرح چرخش در اندیشه هایدگر است.
Heidegger، in his being and time (Sein und Zeit) by analyzing ontical- existential temporality of Dasein، proposes to explain the meaning of being. He، in the first part of his book، has considered the care as the meaning of Dasein and tried to articulate its trihedral structures، in the second part، by presenting temporality as the meaning of care، he also has attempted to show that the temporality is the basic state of unity of multiple structure and meaning of Dasein. Accordingly، his analysis based on the division of being of Dasein into original and objective. Then he has explained the temporality by the authentic and inauthentic temporality. Additionally، the dominant metaphysical concept of time which has been regarded as a stream of successive nows of which one is earlier than a later now، will be inauthentic concept which understood with regard to the objective time. This article wants to show that Heidegger has been frustrated going beyond the metaphysical concept، since his analysis based on the will of Dasein in passing from non fundamentality to the fundamentality and it has been remained in subjectivism and as a result fallen in the metaphysics. Finally، it will be discussed that the reduction of scheme of being and time in the will of Dasein، is the main reason of his frustration.