Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب از برنامه حرکتی اسـپارک بـر بهبـود مهارتهای دست کاری کودکان دختر مبتلا به اخـتلال همـاهنگی رشـدی شهرسـتان شـیراز مـیباشـد. بدین منظور، از بین کلیه دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهرستان شیراز به صورت تصادفی خوشه ای و براساس پرسشنامه و آزمون عملی MABC، ٣٠ نفر از دانش آموزان مبتلا بـه اخـتلال همـاهنگی رشـدی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از انجام پیش آزمون به طور تصادفی به دو گروه ١٥ نفری همگن به عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت ١٢ جلسه برنامه تمرینی منتخب که بخش هایی از برنامه حرکتی اسپارک برای کودکان است را انجام دادند درحالیکه آزمودنیهای گروه کنتـرل بـه فعالیـت هـای معمول خود در مدرسه میپرداختند. سپس ، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. جهت سنجش میزان رشد مهارتهای حرکتی این کودکان از آزمون مهارتهای حرکتی درشـت اولـریخ ویـرایش دوم(٢ TGMD) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب ٢ اسـتفاده شـد. نتـایج نشان داد که برنامه تمرینی اسپارک تاثیر معناداری بر بهبود مهارتهای دست کاری کودکان گـروه تجربـی نسبت به گروه کنترل (٠٠٥>P) داشته است . این برنامه تمرینی با ایجاد فرصـت مناسـب بـرای تمـرین میتواند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشد؛ لذا، پیشنهاد میشود در مدرسه برای رشد مهارتهای حرکتی دست کاری کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
Machine summary:
ازآنجاکه فعالیت بدنی بخش مهمی از سلامت افراد است ، وجود برنامۀ حرکتیای که به خوبی طراحی شده باشد میتواند به رشد مهارتهای مربوط به زندگی روزمره، بهبود وضعیت روانی و افزایش اعتمادبه نفس کودک کمک کند (١٥)؛ برای مثال لفبورد و رید٥ (١٩٩١) در پژوهش خود دریافتند که اگرچه کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی روند رشد کودکی تا بزرگسالی را مانند کودکان طبیعی طی میکنند؛ اما، زمانیکه تجربه ورزش بیشتری کسب میکنند عملکردشان در گرفتن توپ بهبود مییابد (١٦).
به عبارتدیگر، پژوهشگر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا مداخله و انجام فعالیت بدنی مشتمل بر بازی، خلاقیت و لذت، بر رشد مهارتهای حرکتی پایه کودکان DCD مؤثر است یا خیر؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه تجربی است و سعی بر آن دارد که تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی را بر رشد مهارتهای حرکتی دست کاری درشت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی، مورد بررسی قرار دهد.
نتایج تحلیل واریانس مرکب 2 در مورد تأثیر آزمون بر بهبود مهارت گرفتن از مهارتهای دست کاری کودکان DCD نشان داد اثر اصلی آزمون معنادار بود ( ٠٠٠٠١=P ,١٢٧٦=(١٢٨)F).
نتایج تحلیل واریانس مرکب 2 در مورد تأثیر آزمون بر بهبود مهارت ضربه به توپ با پا از مهارت- های دست کاری کودکان DCD نشان داد اثر اصلی آزمون معنادار بود (٠٠٠٠١=P ,١٦٦١=(١٢٨)F).
004) نتایج تحلیل واریانس مرکب 2 در مورد تأثیر آزمون بر بهبود مهارت پرتاب توپ از بالای سر از مهارتهای دست کاری کودکان DCD نشان داد اثر اصلی آزمون معنادار بود (٠٠٠٠١=P ,١٣٧٩=(١٢٨)F).