Abstract:
زمینه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری در اصلاح سازش نایافتگی اجتماعی دانش آموزان دختر 8 تا 15 ساله کم توان ذهنی انجام گرفت.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر ابتدایی کم توان ذهنی شهر کرمانشاه تشکیل می دادند. در نمونه گیری 32 نفر به روش در دسترس انتخاب و سپس براساس 2 انحراف استاندارد بالاتر در آزمون راتر،20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند (10 آزمایش و10 گواه). گروه آزمایش 11 جلسه بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده های پژوهش، پرسشنامه رفتاری راتر بود. تحلیل داده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری باعث کاهش سازش-نایافتگی اجتماعی دانش آموزان دختر با کم توانی ذهنی و افزایش تعاملات اجتماعی آن ها شده است.
یافته ها: مهم ترین نتایج این پژوهش، موثر بودن بازی درمانی گروهی در اصلاح سازش نایافتگی اجتماعی، مفید بودن استفاده از رویکرد شناختی- رفتاری و یکسان بودن نتایج مفید بازی درمانی در کودکان با سطوح ذهنی متفاوت است.
نتیجه گیری: از این رو می توان نتیجه گرفت روش بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی - رفتاری، در کنترل سازش نایافتگی اجتماعی نوجوانان کم توان ذهنی موثر است.
Background: The purpose of this study was to examine the effectiveness of cognitive-behavioral group play therapy on reformation of the social maladjustment on female students with intellectual disabilities (ID).
Method: The present study، is an experimental study design with pre-test and post-test، and with experimental and control groups. Population of this study includes all girls with mental retardation with ID (8-15 years)، who attending in the special schools in the Kermanshah province. Among this population 32 students were selected as sample group. After evaluation، 20 people were diagnosed 2 Standard deviation higher than average deviation of Rutter test. These people were matched in two 10 groups، experimental and control groups. The experimental group received eleven sessions of cognitive-behavioral group play therapy and control group were placed in the waiting list. Research instruments were Rutter's behavior questionnaire. The analysis based on descriptive statistics، covariance analysis show that cognitive-behavioral group play therapy is caused to reduced social maladjustment with ID and to increased their social interactions.
Results: The most important results of this study are; effectiveness of group play therapy، usefulness of the cognitive - behavioral approach on reforming the social maladjustment and being equally useful results in play therapy for children with different IQ levels.
Conclusion: It can be argued those cognitive-behavioral group play therapies can reform social maladjustment of female students with ID.