Abstract:
خودمختاری هیجانی، یک ویژگی روان شناختی است که از نیازهای روان شناختی ریشه می گیرد؛ نیاز به خودمختاری، یکی از نیازهای اساسی روان شناختی است. این نیاز به ویژه باید در آستانه ورود به دوره بزرگ سالی مورد توجه قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی ساختار عاملی و پایایی مقیاس خودمختاری هیجانی (استینبرگ و سیلوربرگ؛ بیرز، گوسنس، کلاستر و دوریز) بود. در این راستا، مدل های چهار عاملی و دو عاملی ارائه شده برای مقیاس یادشده با استفاده از نرم افزار AMOS بررسی شد؛ هم چنین، پایایی مقیاس ها به وسیله نرم افزار SPSS برآورد شد. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر، 348 دانشجوی دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی شیراز (213 دختر و 134 پسر) بودند که به روش خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور اجرای تحلیل عاملی، نخست شاخص های مربوط به کفایت نمونه و ماتریس همبستگی متغیرها محاسبه شد؛ سپس با محاسبه آلفای کرونباخ، پایایی کل مقیاس و زیرمقیاس ها محاسبه شد. در حین محاسبه پایایی، بعضی سوالات به دلیل کاستن از پایایی مقیاس حذف شدند. در ادامه، با استفاده از الگوی تحلیل عاملی تاییدی، دو مدل مختلف ارائه شده برای مقیاس بررسی شد که مدل دو عاملی (کناره گیری - تفرد) در قیاس با مدل چهار عاملی (ایده آل زدایی، ناوابستگی، پدر و مادر به عنوان مردم عادی، نفوذ) شاخص های برازش مناسب تری را به دست داد. در نهایت، در راستای فراهم آوردن پشتوانه نظری برای روایی سازه مقیاس خودمختاری هیجانی، همبستگی گویه ها با نمره کل محاسبه شد که نشانگر رابطه معنادار بین نمره کل و گویه ها بود. یافته های پژوهش حاضر حاکی از آن بود که مدل دو عاملی با داده های حاصل از جامعه دانشجویی ایران هماهنگی بیش تری دارد.
Emotional autonomy is a psychological phenomenon which arising from basic psychological needs. It is needed to pay much attention to emotional autonomy during the transition to adulthood. The aim of the present study was to investigate psychometric properties of the Emotional Autonomy Scale (EAS; Steinberg & Silverberg، 1986; Beyers، Goossens، Van claster، & Duriez، 2005) . Participants were 348 students of Shiraz University & Shiraz University of medical sciences and health services (213 girls & 134 boys). They were selected based on stratified-cluster sampling and completed the EAS. To investigate the construct validity of the questionnaire، measures of sampling adequacy were checked and those measures were satisfying. Then using chronbach’s alpha reliability of the whole scale & it’s subscales was assessed & it showed satisfying reliability. Some questions were omitted due to reliability reduction. In order to check the construct validity، CFA using AMOS version 20 and the maximum likelihood pattern was performed. Then، two theoretical models of emotional autonomy were compared. Finally، the results revealed that the two factor model، showed better goodness of fit indexes. At least، for better theoretical backgrounds، correlations between questions and the general scores was assessed. Almost all correlations were significant. Results revealed that the two-factor model is more accordant with Iranian undergraduate student sample. This article is finished with conclusion and discussion of the findings and some suggestions for the future research.