Abstract:
ایدز یک نیروی نامرئی، پراکنده و مخرب است که آشفتگی، اختلال و نقص جامعه را در
زندگی خانوادگی و روابط بین شخص به همراه می آورد. شیوع ایدز در جوامع مختلف در حال
افزایش است و جوانان به علت نداشتن آگاهی کافی در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند.
پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه میزان تاثیر روش های مختلف آموزشی در مورد بیماری
ایدز بر آگاهی و نگرش دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز انجام گرفت. این
مطالعه، نیمه تجربی و از نوع قبل و بعد است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بود که 100 نفر
از دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در رشته های پرستاری و مامائی انتخاب شدند. داده ها با
استفاده از پرسشنامه در دو مرحله جمع آوری گردید. برنامه آموزشی به سه روش پرسش و پاسخ،
SPSS کتابچة آموزشی و روش گروهی اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار
(ورژن 15 ) و روش های آماری توصیفی و آزمون های تی زوج، تی مستقل، آنالیز واریانس
یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. میزان آگاهی و نگرش دانشجویان بعد از
آموزش نسبت به قبل از آن افزایش یافته، بر اساس آزمون تی زوج تفاوت معن ادار آماری بین
همچنین .(P< میزان آگاهی و نگرش قبل و بعد از آموزش با روش های مختلف دیده شد ( 0.05
میزان تاثیر گذاری سه روش آموزشی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان در خصوص بیماری
ایدز یکسان بود. با توجه به نتایج پژوهش، لزوم اجرای برنامه های آموزشی موثر و منظم جهت
ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه بیماری ایدز مورد تاکید قرار می گیرد و باید
آموزش های لازم در خصوص جنبه های بیماری ایدز در تمامی دانشگاه های کشور به
دانشجویان ارائه گردد.
واژههای کلیدی: ایدز،
Machine summary:
"تعیین و مقایسه میزان تأثیر روشهای مختلف آموزش در مورد بیماری ایدز بر آگاهی و نگرش دانشجویان نایله عزتی 1 چکیده واژههای کلیدی: - عضوهیأت علمی(مربی) دانشگاه آزاد اسلامی، گروه پرستاری دانشکده پزشکی، واحد تبریز، تبریز-ایران مقدمه ایدز یک نیروی نامرئی، پراکنده و مخرب است که آشفتگی، اختلال و نقص جامعه در سطح زندگی خانوادگی و روابط بین شخص را به همراه میآورد (فلاح حسنی و شیرازی به نقل از سسیل، 1387).
-Sowel et al -Kerr & Herricks - Kohi and Horrocks روش بررسی این پژوهش یک مطالعۀ نیمه تجربی است که در آن میزان آگاهی و نگرش دانشجویان پرستاری و مامایی در زمینۀ بیماری ایدز تعیین شده و تأثیر روشهای مختلف آموزش بر روی آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
به علاوه، مقبولیت فرضیه های اول و دوم و سوم پژوهش که به ترتیب تأثیرگذاری سه روش مختلف آموزش بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان دربارۀ بیماری ایدز بوده، مورد تأیید قرار گرفت.
در نتایج حاصل از پژوهش برزویی و جلال وندی (1385) ارتباط معنادار آماری بین میزان کل آگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه بیماری ایدز قبل و بعد از آموزش به دو روش سخنرانی و پوستر وجود داشت.
در بعد وسیعتر نتایج این تحقیق میتواند مورد توجه برنامهریزان و مسؤولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بویژه مسؤولان - Arowojilu کمیته کشوری مبارزه با ایدز قرار گیرد و آنان با توجه به اهمیت ویژه نقش آموزش پیشگیری از این بیماری، که تاکنون تنها راه مبارزه با آن طبق برنامه مبارزه با ایدز فقط و فقط آموزش میباشد، جهت ارتقای اطلاعات و آگاهی اقشار مختلف جامعه، بخصوص قشر جوانان، اقدام نمایند."