Abstract:
شغل سپاری روندی است که طی آن سازمان ها نیروی کار داخلی را مستقیما با نیروی کار خارجی جایگزین کرده و فعالیت ها از مبدا واگذار می شوند. در این هنگام است که نیاز سازمان به انتقال دانش از واحد داخلی به واحد شغل سپاری شده آشکار می شود. در فرایند انتقال ، دانش ، از منبع به گیرنده یا کاربر، انتقال می یابد که در طی این فرایند فاکتورهای اثرگذاری به چشم می خورند. هدف تحقیق حاضر، شناسایی فاکتورهای تاثیر گذار بر انتقال دانش در سازمان های شغل سپار می باشد. روش تحقیق مورد استفاده تحلیل محتوا است . پس از تحلیل محتوای بیش از ٦٠ مطالعه ، مدل چهارسطحی عوامل تاثیرگذار در انتقال دانش شناسایی شد. در سطح اول مدل ، سه بعد محتوا، فرد و زمینه به عنوان ابعاد اثرگذار بر فرایند انتقال دانش ، شناسایی گردید. در سطح دوم مدل ، برای هر بعد مولفه هایی استخراج شد که در انتقال دانش ، علی الخصوص در شرکت های شغل سپار تاثیرگذارند. دانش ، مولفه ای تاثیرگذار در بخش محتوا، اعتماد، انگیزه و ظرفیت جذب مولفه های تاثیرگذار در بخش فرد و فرهنگ نیز مولفه ای تاثیرگذار در بخش زمینه شناسایی شد. در سطح سوم و چهارم مدل نیز اجزاء تشکیل دهنده ی برخی از مولفه ها و همچنین روش های انتقال دانش ارائه گردید. در نهایت نیز برای سنجش اعتبار مدل استخراج شده ، مدل مذکور به تعدادی از خبرگان و اساتیدی که پیرامون این حوزه اطلاعات کافی داشته ، داده شد و تمامی ابعاد، مولفه ها، اجزاء تشکیل دهنده ی برخی از مولفه ها و همچنین روش های انتقال دانش مورد تایید قرار گرفت
Machine summary:
در نهایت نیز برای سنجش اعتبار مدل استخراج شده ، مدل مذکور به تعدادی از خبرگان و اساتیدی که پیرامون این حوزه اطلاعات کافی داشته ، داده شد و تمامی ابعاد، مولفه ها، اجزاء تشکیل دهنده ی برخی از مولفه ها و همچنین روش های انتقال دانش مورد تایید قرار گرفت کلید واژه : انتقال دانش ، شغل سپاری، ابعاد انتقال دانش ، مولفه های انتقال دانش مقدمه در سال های اخیر مدیریت دانش ١ به عنوان موضوعی مهم و حیاتی در ملل مختلف مطرح شده است .
هافستد (٢٠٠١) معتقد است فرهنگ تعاریف زیادی دارد، یکی از تعاریف شناخته شده که از لحاظ انسان شناسی بر آن اتفاق نظر دارند عبارت است از : " الگو، روش های تفکر، احساس و عکس العمل که به طور عمده توسط سمبل ها به دست آمده و انتقال داده می شود " (هافستد، ٢٠٠١).
قابل به ذکر است که در مدل استخراج شده در تحقیق حاضر، بخش محتوا شامل چهار سطح بعد، مولفه ها، اجزاء و روش ها به طور جامع ارائه گردیده است که پیمودن فرایند انتقال دانش در مسیر سازمان های شغل سپار را سهل تر می کند.
٣- در بعد فرد، به عامل انگیزه به عنوان مولفه ای تاثیر گذار در انتقال دانش در سازمان های شغل سپار اشاره شده است .
"Cultural variations in the cross-border transfer of organizational knowledge: An integrative framework," Academy of Management Review, Vol. 27, No. 2, pp.
Knowledge Transfer in Virtual Information Systems Development Teams: an Empirical Examination of key Enablers, Proceedings of the 36th Hawaii International Conference on System Sciences.