Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با عملکرد شغلی، خشنودی شغلی، و قصد ترک شغل صورت گرفت. شرکتکنندگان در طرح، 310 نفر از کارکنان شرکت ملّی مناطق نفتخیز جنوب ـ منطقه اهواز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش از نوع همبستگی است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون انجام گرفت. یافتهها نشان داد که اخلاق کار اسلامی با عملکرد شغلی و خشنودی شغلی رابطه مثبت و با قصد ترک شغل رابطه منفی معنیداری دارد. این یافتهها بیان میکند که سطوح بالای اخلاق کار اسلامی به وقوع پیامدهای مثبتی برای سازمانها منجر میشود.
Machine summary:
در این راستا، علی (1992) اخلاق کار اسلامی<FootNote No="5" Text="- Islamic work ethics"/> را مطرح میسازد که منشأ آن قرآن کریم و سخنان حضرت محمد (ص) و رهبران اسلامی اولیه است.
از سوی دیگر، اخلاق کار اسلامی به موازات مفهوم مدنیت در اسلام با تأکید بر مشارکت در کار به عنوان روشی به منظور غلبه بر موانع و پیشگیری از وقوع مشکلات کاری و نیز راهی برای کامروایی نیازها و برقراری تعادل در زندگی فردی و اجتماعی به شمار میرود و مهمترین فرض آن، انجام دادن کارها با حداکثر توان در جهت رضای خداوند است (کومار و رز<FootNote No="9" Text="- Kumar &amp;amp; Rose"/>، 2010).
در دهه اخیر پیشرفت چشمگیری در پژوهشها و مطالعات در زمینه اخلاق کار اسلامی و بررسی نقش آن در بهبود پیامدهای فردی و سازمانی همچون عملکرد شغلی<FootNote No="10" Text="- job performance"/>، خشنودی شغلی<FootNote No="11" Text="- job satisfaction"/> و قصد ترک شغل<FootNote No="12" Text="- turnover intention"/> صورت گرفته است (حسین<FootNote No="13" Text="- Husin"/>، 2012).
در این راستا، اخلاق کار اسلامی به معنی انجام دادن کار با گرایشها و نگرشهای ویژهای است که به افزایش سطح عملکرد شغلی و خشنودی شغلی منجر میشود و به کاهش نیات منفی همچون قصد ترک شغل در کارکنان میانجامد.
برای ن اساس، هدف این پژوهش بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی با پیامدهای سازمانی عملکرد شغلی، خشنودی شغلی و قصد ترک شغل بوده است.
ازسویدیگر، رابطه اخلاق کار اسلامی با پیامدهایی همچون خشنودی شغلی و قصد ترک شغل با نظریه عدالت سازمانی<FootNote No="49" Text="- Organizational justice"/> قابل تبیین است.