Abstract:
در پژوهش حاضر سعی شده است با رویکردی پدیدارشناختی به بررسی و بازسازی معنایی سبک زندگی جوانان شهر تهران پرداخته شود. غالب پژوهش های صورت گرفته درباره این موضوع با اتخاذ استراتژی قیاسی و مبنا قراردادن تئوری های پیش ساخته به توصیف و تبیین آن پرداخته اند. حال آن که در روش پدیدارشناسی تمرکز بر کاوش دراین باره است که انسان ها چگونه به تجربه های خود معنا می بخشند و آنها را، هم به طور فردی و هم به شکل جمعی، به آگاهی تبدیل می کنند. این کار نیز از نظر روش شناختی مستلزم فهم این است که انسان ها چطور برخی پدیده ها را به تجربه درمی آورند. برای گردآوری چنین داده هایی لازم است که محقق به مصاحبه های عمیق با افرادی بپردازد که مستقیما پدیده مورد نظر را تجربه کرده اند (تجربه زیسته دارند). این در تقابل با تجربه دست دوم و عملیاتی کردن متغیرهایی است که از درون نظریه های کلان روایت وار استخراج شده اند. از این رو بر مبنای شیوه در پرانتزگذاری هوسرل و رعایت معیارهای ساخت نمونه های آرمانی شوتس، چهار سبک زندگی لذت جویانه ـ زیبایی شناختی، کارکردگرایانه، خرده فرهنگی، و منفعلانه به عنوان سبک های عمده زندگی جوانان شهر تهران نمونه سازی شدند
Machine summary:
در عرصۀ فراملی مواجهه با پدیده هایی چون جهانی شدن ، گسترش فزایندة رسانه های جمعی و اینترنت ، شکل گیری فضاها و گروه های مجازی (با تأثیرات واقعی )، مصرف گرایی ، فردگرایی و دنیوی شدن ، ظهور سیاست زندگی و پی گیری هویت شخصی ، و فصلنامه علمی -پژوهشی همچن ین در حوزة ملی؛ دگرگونی فرهنگی و اقتصادی پس از جنگ تح یلیم، ایجاد تغیرات در ترکیب جمعیتی ، جوان گرایی و ظهور نسل ایکس ، تغییر فرهنگ پوشش ، تفریح و گذران اوقات دوره هفتم فراغت ، تغییر در حجم و روابط خانواده ، افزایش فارغ التحصیلان دانشگاهی ، رشد مشارکت شماره ٣ پاییز ١٣٩٣ اجتماعی بانوان و گروه های نوگرا، و مواردی از این دست ، سبب ایجاد تحولات بنیادین در شکل و محتوای حیات اجتماعی شده است که جا دارد با عنوان تغییر سبک زندگی از آن یاد شود (گیدنز، ١٣٧٨، تنهایی ، ١٣٨٨، فکوهی ، ١٣٨٦، معیدفر،١٣٨٩، چاوشیان ، ١٣٨١، ذکائی ، ١٣٨٦، ١٣٨٨، ١٣٩١، آزادارمکی ، ١٣٨٦، حمیدی و فرجی ، ١٣٨٦، فاضلی ، ١٣٨٧ ،١٣٨٢، شهابی ، ١٣٨٦، صادقی فسایی ، ١٣٩٢).
حال آن که سبک زندگی در هر جامعه ای بر فصلنامه علمی -پژوهشی حسب امکان ها و امتناع های موجود برای شکل دادن به آن دارای ویژگی ها و مختصات خاص خود است .