Abstract:
تکافل خانواده امروزه در جوامع اسلامی بهعنوان یک ابزار تأمین اسلامی و یک نهاد حقوقی مبتنی بر نظریۀ سود مشترک - زیان مشترک و تعاون جمعی بهطور مفصل مطالعه شده است، همچنین در برخی کشورهای غربی از جمله انگلستان نیز تکافل خانواده بهعنوان یک ابزار تأمین ریسک، در کنار بیمه نقش مهمی را در تأمین ریسکهای افراد جامعه بازی میکند و مورد توجه پژوهشگران قرار دارد. بهنظرمیرسد لازم است در فقه امامیه و حقوق ایران نیز بهطور مفصل به جوانب مختلف تکافل و بهویژه تکافل خانواده پرداخته شود. سؤالی که ذهن حقوقدانان ایرانی را مشغول کرده این است که آیا از جهت فقهی - حقوقی تکافل خانواده در حقوق ایران اجراشدنی است یا خیر؟ بهنظر میرسد الگوی وکالت در تکافل خانواده بهعنوان یک نهاد حقوقی کارا از جنبۀ اقتصادی در حقوق ایران اجرا میشود (از جنبۀ حقوقی و فقهی مقتضی موجود و موانع مفقود است). لذا در این زمینه لازم است به تحلیل فقهی و حقوقی نهادهای بیمۀ عمر و تکافل خانواده پرداخته شود.
Machine summary:
تکافل خانواده در قالب الگوی وکالت 1 از دیدگاه فقه امامیه ، عامه و حقوق ایران محمدامین کیخافرزانه ٢، محسن اسماعیلی ٣، محمدمهدی عسکری 4 (تاریخ دریافت مقاله :١٣٩١/١٢/٢٦؛ تاریخ پذیرش نهایی : ١٣٩٣/١٠/١٣) چکیده تکافل خانواده امروزه در جوامع اسلامی به عنوان یک ابزار تأمین اسلامی و یک نهاد حقوقی مبتنی بر نظریۀ سود مشترک - زیان مشترک و تعاون جمعی به طور مفصل مطالعه شده است ، همچنین در برخی کشورهای غربی از جمله انگلستان نیز تکافل خانواده به عنوان یک ابزار تأمین ریسک ، در کنار بیمه نقش مهمی را در تأمین ریسک های افراد جامعه بازی می کند و مورد توجه پژوهشگران قرار دارد.
ایشان در این پایان نامه به بررسی بیمه و تأمین اجتماعی به عنوان دو نظام مهم اجتماعی ـ اقتصادی می پردازد که مطابقت آنها با مبانی اندیشۀ اقتصاد اسلامی نیز مورد توجه علما و اقتصاددانان اسلامی قرار گرفته است و ایشان به بررسی این نکته می پردازد که در برخی از کشورها نوعی بیمۀ اسلامی بر مبنای اصل قرارداد مضاربه با نام «تکافل » مطرح شده که یک قرارداد همیاری متقابل ، اشتراک در منافع و مسئولیت و برادری در برابر خطرات یا فجایای پیش بینی ناپذیر است و در آن انتظار می رود که اعضا خالصانه با یکدیگر همکاری داشته باشند (محمدی مهر، ١٣٨٥: ٢٢).