Abstract:
هدف مقاله حاضر، مرور پژوهش های حوزه مدل سازی و کاربرد است تا از این طریق، حوزه مدل سازی و کاربرد را به عنوان یک حوزه پژوهشی معرفی نماید. در این مقاله، ابتدا منظور از اصطلاح مدل سازی و کاربردها در آموزش ریاضی تبیین خواهد شد و تفاوت آن با تعابیر دیگری از واژه مدل سازی که در سایر رشته ها وجود دارد، بیان می گردد. همچنین، اصطلاحات سواد عددی، سواد کمی، ریاضیوار کردن و مسائل کلامی که ممکن است گاهی به جای مدل سازی به کار بروند ولی معنای کامل مدل سازی را در بر ندارند، در این مقاله معرفی می شوند. در ادامه، چرخه مدل سازی و مراحل مختلف آن معرفی می گردد. سپس به برخی از پژوهش های انجام شده در حوزه مدل سازی و کاربرد اشاره می شود و یکی از این پژوهش های داخلی در مورد ارزشیابی سطوح شایستگی مدل سازی با شرح روش و نتایج آن ارائه می گردد. در پایان، این مقاله، با ارائه چند سوال پژوهشی برای مطالعات آتی، به پایان می رسد.
The main purpose of this paper is introducing modelling and application as a research domain in mathematics education through reviewing related literature. The first purpose of this review is to give a more clear meaning of modelling and application، and base on that، makes the distinction between modelling in mathematics education & modelling in other scientific domains. There are some other terms like Numeracy; Quantitative literacy; Mathematization and Word Problems that with some tolerance، are taken as equivalent term to modelling. However، modelling has salient differences with every one of them. Second purpose of this paper، is to introduce modelling cycle and its steps. Third، some researches who are working in the domain of modelling and application will be reviewed and then methodology and results of one of them will be mentioned. Finally، several open research questions for future research in the domain of modeling and application will be announced.
Machine summary:
یکی از مطالعات پیشرو در این زمینه ، پژوهش رفیع پور و گویا (١٣٨٩) است که در آن ، نگرش معلمان ریاضی ایرانی در خصوص مسائل مدل سازی و کاربرد بررسی شده است .
در پیگیری این مطالعه ، پژوهش دیگری توسط رفیع پور، استیسی و گویا (٢٠١٢) انجام شد که در آن ، کتاب درسی تازه تألیف پایه نهم ایران ، با یکی از پراستفاده ترین کتاب های درسی ریاضی پایه نهم استرالیا به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در زمینه مدل سازی و کاربرد، مقایسه شد و ویژگیهای بارز این دو کتاب درسی، 1 International Commission on Mathematical Instruction (ICMI) ٢ با توجه به هدف مقاله حاضر که در مورد مدل سازی و کاربردها به معنایی است که در ادبیات پژوهشی این حوزه مطرح است ، لذا پژوهش هایی که در مورد معنای عام «کاربرد ریاضی» انجام شده اند، در این بررسی لحاظ نشده اند.
هم چنین ، پژوهشی در مورد ارزشیابی از فعالیت های مدل سازی انجام شد، زیرا ارزشیابی این نوع فعالیت ها، با ارزشیابی مسائل مرسوم ریاضی متفاوت است و رویکردهای متفاوتی را میطلبد (احمدپور، فدایی و رفیع پور، ١٣٩٠.
گزارش یک پژوهش با تمرکز بر ارزشیابی سطوح شایستگی مدل سازی در سومین جشنواره خانه ریاضیات کرمان ، بخشی طراحی شده بود که در آن ، دانش آموزان پایه دوم دبیرستان توسط ادارات آموزش و پرورش ، از مدارس سطح شهر انتخاب شدند و برای شرکت در کارگاه های آموزشی به دانشگاه شهید باهنر کرمان آمدند.
000 (رجوع شود به تصویر صفحه) جمع بندی ازآنجاییکه یکی از قلمروهای آموزش ریاضی در برنامه درسی ملی ایران ، مدل سازی است ، توجه به پژوهش های بومی در این حوزه ، اهمیت دوچندانی مییابد.