Abstract:
هدف این تحقیق شناخت تاثیر نوروفیدبک در اصلاح دامنه امواج مغزی و عملکرد پیوسته دیداری-حرکتی (پایداری توجه) دانشجویان با علایم اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی می باشد. در این تحقیق مداخله ای که با استفاده از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 43 نفر از دانشجویان دختر که دارای نمره بالا در پرسش نامه بیش فعالی کانرز و نسبت تتا-بتا بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سپس در دو گروه آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش نوروفیدبک در 02 جلسه اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد. داده های پژوهش با کمک دستگاه نوروفیدبک (NFT)، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– کم توجهی بزرگسالان کانرز، و آزمون عملکرد پیوسته (CPT) جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج بیانگر بهبودی معنادار در همه ابعاد آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و دامنه امواج مغزی تتا، ریتم حسی حرکتی و بتا در گروه نوروفیدبک بود. نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک به عنوان یک شیوه درمانی در اصلاح امواج مغزی و درمان مشکلات توجه در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال کمبود توجه همراه با بیشفعالی در مقایسه با گروه کنترل است.
The purpose of this study was to determine the efficacy of neurofeedback in the correct brain’s wave’s amplitude and the visual-motor continue performance (sustain attention) of students with attention deficit hyperactivity disorder. (ADHD). This interventional study was conducted with an experimental group and a control group including 34 female students with high scores on the Conner’s adult’s questionnaire and theta/beta ratio in Mohaghege Ardebili University، Iran. Particpants were randomly selected and assigned to neurfeedback training and control groups. Nerofeddback Training (NF) was used with experimental group in twenty sessions and the control group received no training. Data were gathered with using the neurofeedback system (NFT)، Continuous Perfor- mance Test (CPT)، the short diagnostic hyperactivity disorder - Conner’s adult’s questionnaire. Multivariate analysis of covariance was used for analyzing the data. The results indicated that Neurofeedback training affected on all dimensions of Continuous Performance Test (CPT) and correct brain’s wave’s amplitude i.e. Beta، Theta and SMR. Findings suggested that neurofeedback training effected in the correct brain’s wave’s amplitude and the increase of attention in girl’s students with attention deficit hyperactivity disorder.
Machine summary:
نتايج اين پژوهش حاکي از کارآيي نوروفيدبک به عنوان يک شيوه درماني در اصلاح امواج مغزي و درمان مشکلات توجه در دانشجويان دختر مبتلا به اختلال کمبود توجه همراه با بيش فعالي در مقايسه با گروه کنترل است .
براي مثال ؛ يعقوبي، جزايري، خوشابي، دولتشاهي و نيکنام (١٣٨٧) در تحقيقي نشان دادند که آموزش نوروفيدبک به ميزان درمان با «ريتالين »١٠ در کاهش علايم اختلال کمبود توجه همراه با بيش فعالي دانش آموزان مبتلا موثر است .
در اين پژوهش روش درماني نوروفيدبک در دو سطح آموزش نوروفيدبک و عدم آموزش (گروه کنترل ) به عنوان متغير مستقل ودامنه امواج مغزي تتا، بتا و «ريتم حسي حرکتي» (SMR)١٢ و عملکرد پيوسته ديداري حرکتي (پايداري توجه ) يعني پاسخ هاي صحيح ، خطاي حذف و خطاي ارائه به عنوان متغيرهاي وابسته در نظر گرفته شده اند.
نتايج تحليل کوواريانس چندمتغيره (MANCOVA) براي ميانگين نمرات پيش آزمون - پس آزمون گروه هاي آزمايش و کنترل در آزمون عملکرد پيوسته (CPT) (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري o اين تحقيق با هدف «بررسي تأثير نوروفيدبک در اصلاح دامنۀ امواج مغزي و عملکرد پيوسته ديداري- حرکتي دانشجويان با علايم اختلال کمبود توجه همراه با بيش فعالي» انجام شد.
Effectiveness of neurofeedback therapy in the treatment of attention defcit hyperactivity disorder (ADHD), V Word Congress of Behavioura & Cognitive Therapies, Abstract Band, Barceona, Spain, pp.
Neurofeedback in adoescents and aduts with attention defcit hyperactivity disorder.
Neurofeedback treatment for attention defcit/hyperactivity disorder in chidren: A comparison with methyphenidate.
Discourse on the deveopment of EEG diagnostics and biofeedback treatment for attention defcit/hyperactivity disorders.
Neurofeedback assessment and treatment for attention defcit/hyperactivity disorder.