Abstract:
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه متغیر بافتی (ادراک از محیط کلاس) و متغیر فردی (خوش بینی) با تحول مثبت دانش آموزان است. 600 دانش آموز (251 پسر و 349 دختر) پایه دوم دبیرستان های نظری شهر تبریز، به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به ابزارهایی متشکل از مقیاس ادراک فعالیت های کلاس (MCA)، آزمون جهت گیری زندگی(LOT؛) و پرسشنامه تحول مثبت (PYD؛) پاسخ دادند. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که هر یک از متغیرهای بافتی و فردی با تحول مثبت دانش آموزان رابطه معناداری دارند و 26 درصد از واریانس تحول مثبت توسط مولفه های ادراک از محیط کلاس و خوش بینی قابل تبیین است. براساس یافته های این پژوهش عوامل بافتی (علاقه و انتخاب) بیشتر از عوامل فردی با تحول مثبت رابطه دارد. به طورکلی می توان گفت که عوامل بافتی (ساختار کلاس) و فردی (خوش بینی) توان پیش بینی تحول مثبت نوجوان را دارد.
The main purpose of present study was to investigate the relationship between contextual variable (perception of classroom environment) and individual variable (optimism) with positive youth development. 600 students (251 boys، 349 girls) selected through cluster sampling method، completed instruments which consisted of، the perception of My Class Activity Scale (MCA، Gentry، Gable، & Rizza، 2002)، the Life Qrientation Test (LOT، the Scheier & Carver، 1995) and the Positive Youth Development Questionnarie (PYD). Results of stepwise regression showed that each of contextual and individual variables has a significant relationship on positive development of students and (interest، optimism، selection) have explained 26 percent of variance of positive development. Based on the findings of present research، contextual
variables (interest، selection) have more positive relation to positive youth development in comparison of individual variable. In general، contextual (structure of class) and individual factors are able to predict positive youth development.
Machine summary:
رابطۀ ادراک از محيط کلاس و خوش بيني با تحول مثبت دانش آموزان o Perception of Cassroom Environment, Optimism and their Reationships with Positive Students Deveopment o دکتر الهه حجازي * مهسا صالح نجفي * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * چکيده هدف پژوهش حاضر شناسايي رابطۀ متغير بافتي (ادراک از محيط کلاس ) و متغير فردي (خوش بيني) با تحول مثبت دانش آموزان است .
٦٠٠ دانش آموز (٢٥١ پسر و ٣٤٩ دختر) پايه دوم دبيرستان هاي نظري شهر تبريز، به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند و به ابزارهايي متشکل از مقياس ادراک فعاليت هاي کلاس (MCA)، آزمون جهت گيري زندگي(OT؛) و پرسشنامه تحول مثبت (PYD؛) پاسخ دادند.
نتايج حاصل از رگرسيون گام به گام نشان داد که هر يک از متغيرهاي بافتي و فردي با تحول مثبت دانش آموزان رابطه معناداري دارند و ٢٦ درصد از واريانس تحول مثبت توسط مولفه هاي ادراک از محيط کلاس و خوش بيني قابل تبيين است .
کليد واژه ها: ادراک از محيط کلاس ، خوش بيني، تحول مثبت دانش آموزان o دريافت مقاله : ١٣٩١/١٠/٢٧ تصويب نهايي: ١٣٩٣/٩/٢٣ * دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران مقدمه ورود ديدگاه مثبت گرا در روانشناسي؛ توجه به توانمندي ها و نقاط قوت افراد و تاکيد بر نقش فعال فرد در تحول و بهزيستي خود، منجر به ارائه رويکردها و نظريه هاي جديدي در شاخه هاي مختلف روانشناسي شده است .
Equity, connection, and engagement in the schoo context to Promote Positive Youth Deveopment, Journa of Research on Adoescence, 24 (3), 447–459 Demaray, M.