Abstract:
تحقیق حاضر به بررسی اقتصادی هزینههای راهآهن سریعالسیر در سرعتهای مختلف بهرهبرداری پرداخته، بر اساس تغییر هزینهها پیشنهادی در جهت سرعت بهینه بهرهبرداری ارائه میدهد. تعیین سرعت بهینه بهرهبرداریاز دیدگاه اقتصادی همواره موضوعی چالشبرانگیز برای پیادهسازی راهآهن سریعالسیر در ایران بوده است. مقاله حاضر تلاش میکند تا تاثیر عامل سرعت بر سوددهی و افزایش بازدهی صنعت ریلی را، با استفاده از تحلیلهای اقتصادی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر این مساله شناسایی نماید. با توجه به در دسترس بودن اطلاعات سرعت و بهرهبرداری در شبکه حملونقل ریلی سریعالسیر اروپا، مجموعه دادههای پراکنده این شبکه بهعنوان مطالعه موردی گردآوریشده و مبنای محاسبات اقتصادی قرارگرفته است. سپس، نحوه محاسبه متوسط سرعت با توجه به نوع قطار، مسافت، زمانهای تلفشده و زمان سیر قطار، ارائه گردیده است. در ادامه هزینههای بهرهبرداری متناظر با سرعتهای مختلف با لحاظ کردن اثرات زمانبندی پروژهها و ارزش زمانی پول محاسبهشده است. درنهایت با جمعبندی اطلاعات حاصل از آنالیزهای انجامشده، سرعت تقریبی 250 کیلومتر بر ساعت بهعنوان سرعت بهینه شبکه حملونقل ریلی سریعالسیر بر مبنای مطالعه موردی تعیین گردیده است.
The present research establishes an economic-based analysis to distinguish the relationship between the operating speed and overall costs of the high speed railway (HSR) system. In order to implement the HSR system, determining the optimum operating speed is a challenging issue from the economic point of view. This research seeks to determine the influence of speed on the effectiveness and profitability of the HSR, by identifying the influential parameters and their possible effects on economic evaluations. Due to the availability of speed information and operational data in the European HSR network, the scattered data of the entire HSR network in the Europe are collected as a case study. Then, average operating speeds of the trains are calculated based on train specifications, distance, wasted time and travel time. Afterwards, operation costs associated with different speeds are estimated, taking into account the duration time of projects and the real-time value of costs. The research is eventually led to an optimum speed of 250 km/h, based on results obtained in the chosen case study.
Machine summary:
/ شکل 1: زمانبندی پروژه راهآهن سریعالسیر با توجه به در دسترس بودن اطلاعات سرعت و بهرهبرداری قطارها در شبکه حملونقل ریلی سریعالسیر اروپا، مجموعه دادههای پراکنده این قاره بهعنوان مطالعات موردی گـردآوریشـده و بـهعنوان مبنـای محاسـبات مـقـاله در نظر گرفتهشده است.
اگرچه این سه نوع هزینه مذکور در انواع پروژهها مطرح میگردد، تحت شرایط مختلف و همچنین در اثر وجود زیرساخت جدید یا در موردی که کریدور راهآهن از قبل موجود است، میزان آنها متفاوت است.
مهمترین عوامل ایجاد شباهت در این شبکه عبارتاند از: 1) تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا و اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) 2) متصل بودن اکثر خطوط داخل شبکه به هم 3) وضعیت جغرافیایی نسبتا مشابه 4) وضعیت اقتصادی نسبتا مشابه و واحد پولی یکسان با بررسی خطوط مختلف راهآهن سریعالسیر در محدوده اروپا، هزینه احداث در سرعتهای مختلف از پروژههای امکانسنجی گوناگون استخراجشده و نتایج آن در شکل 5 خلاصه گردیده است.
در این شکل، هزینه احداث تقریبی هر کیلومتر خط راهآهن سریعالسیر برای سرعتهای مختلف در محدوده اروپا نشان دادهشده است.
هزینههای نگهداری با در نظر گرفتن هزینههای نگهداری خط، الکتریسیته، سیگنالینگ، مخابرات و سایر هزینههای نگهداری ازجمله نگهداری قطارها، نظافت، ایستگاهها در سیستم راهآهن سریعالسیر در محدوده اروپا، ارتباط هزینه نگهداری و سرعت متوسط قطارها استخراجشده که نتایج آن در شکل 6 خلاصه گردیده است.
علاوهبر این هزینههای زیستمحیطی و خارجی راهآهن سریعالسیر نسبت به سایر هزینههای سیستم قابلاغماض است، لیکن بهعنوانمثال هزینه آلودگی صوتی، برای سرعتهای مختلف بهرهبرداری در شکل 11 ارائه گردیده است.