Abstract:
هدف از انجام این تحقیق، تبیین مدل تأییدی و مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور بود.این تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. برای تهیه این مقیاس که برای ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور در فدراسیونهای رتبۀ 1 و 2 طراحی شده، فهرستی از متغیرهای اثرگذار بر عملکرد مربیان تهیه و با انجام یک مطالعۀ تأییدی بر روی مطالعۀ اکتشافی تهیه شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای در 35 سؤال پاسخ بسته بود که اساتید دانشگاه روایی آن را تأئید و ضریب پایایی آن به روش آلفای کرونباخ معادل974/0تعیین شد(01/0P<). پرسشنامه در اختیار 450 تن از مربیان نخبه، مدیران، ورزشکاران ملی، اساتید دانشگاه و کارشناسان ورزش کشور قرار گرفت و تعداد 407 پرسشنامه تحلیل و سپس مدل تأییدی و مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور بهدست آمد.مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور متشکل از پنج عامل بود. در مدل تأییدی، روابط بین هر یک از عاملها، بارهایعاملی اثرگذار بین عوامل و معادلات ساختاری مدل بهدست آمدند. ساختار حاصل از تحلیلعاملی اکتشافی تأیید و مسیر بین عاملها به دست آمد. اعتبار مدل با شاخصهای نیکویی برازش آن تأیید شد. در این مدل، سه عامل تواناییهای فنی، مهارتهای رهبری و مهارتهای ویژه به عنوان عاملهای مستقل ظاهر شدند که بر مهارتهای ارتباطی مربیان اثر گذاشته و نهایتا بر توان عملیاتی مربیان اثر میگذارند. معادلۀ مهارتهای ارتباطی از سه عامل مهارتهای رهبری، مهارتهای ویژه و مهارتهای فنی تشکیل شده که ضریب مهارتهای ویژه منفی است. در معادلۀ مهارتهای عملیاتی مربیان تنها عاملی که نقشآفرینی مینماید، مهارتهای ارتباطی است. در معادلات ساختاری، نقش منفی مهارتهای ویژه نشانگر ضعف عملکرد مربیان در این حوزه داشته و لازم است در دورههای آموزشی و استخدام مربیان مد نظر قرار گیرد.از مقیاس ارائه شده میتوان برای ارزیابی عملکرد مربیان ملی استفاده نمود. لیکن باید به بارهای عاملی هر متغیر و نقش روابط بین عاملها در داخل مدل توجه نمود. نقش مهارتهای ارتباطی به عنوان مرکز ثقل مدل، حائز اهمیتی ویژه است. مناسب است مدیران برای ارتقای این مهارت مربیان، کلاسهای بازآموزی در ارتباط با مهارتهای رهبری و مهارتهای ویژه برگزار نمایند. همچنین، نقش منفی مهارتهای ویژه در مدل نشان از ضعف مربیان در این حوزه دارد که لازم است در انتخاب مربیان مد نظر قرار گیرد.
The present study was conducted with propose of Confirmatory modeling of The Iranian Elite Sport Coach Evaluation Scale.
This study was performed todescriptive survey way. Fordesigning a scale fore valuating the performance ofthenationalcoachesin theFederations ofranking1 and 2، a list of effective variables on Coaches performance have been provide and aconfirmatory study have been conduct. For this purpose، a Questionnaire consists of 35 components &its reliabilitycoefficient that was determined by themethod of Cronbach's alpha، was equivalent 0.974 (0.01 > P). For collecting the data، were asked 450 people as Elite Athletes، Elite Coaches، and Managers with high Experience in Athletics Sport، Experts and Professors. Due to this، 407 questionnaires were completed. After analyzing the data، Confirmatory Model & Scale of Iranian Elite Sport Coach Evaluation have been made.
Results showed that due to this model، there are 5 factors that have the most important at the Iranian Elite Sport Coach Evaluation Criteria. In this confirmatory model the variables & loading of each to introduce each factor have been identified. Goodness’s of Fitness of the model have been accepted & then the model has accepted. Thestructureof exploratoryfactor analysis was confirmed.The 5 factors & variables have been identified to present for managers. In this model، 3 factors of Technical Skills، Leadership Skills، and Special Skills which appearedasindependent variables have affected coaches’ Communications Skills & finally affect coaches’ Practical Skills. The equationof the Communications Skills is composed of Technical Skills، Leadership Skills، and Special Skills which Specialskillsarea negativefactor. In theequation of Operationalskills، communication skills are the only importantfactor. In thestructuralequation، the negative role of specialskills indicates the poor performance of coaches
Theproposedscalecanbe usedto evaluatethe performance ofthe national coaches. But should attention to the factor load to each variable and there lationship between the agentsin side model. The role of Communication skills as the center of gravity of the model، is particularly desirable. It is useful for manager to held Refresher courses for coaches to improve their leadership skills &s pecial skill. Also the negative role of specialskills indicates the poor performance of coaches inthis area thatneed tobe consideredin selecting coaches.
Machine summary:
در هر حال، توسعۀ Martens (2004) Pluschke (2005) Astin (1964) Carrol&Schneier (1982) Fleishman &Quaintance (1984) Salvendy& Seymour (1973) Relevant Task Goals Non Task Goals Murphy & Cleveland (1999) روشهای مؤثر اندازهگیری عملکرد، مشروط به معیارهای همچنین، کوته و سالملا (1995) 1 مطابق شکل1، مدل مربیگری نظری خود را بر اساس کار مربیان خبره ژیمناستیک توسعه دادند.
Cote' &amp;Salmela (1995) Bloom & et al (1997) D’Arripe-Longueville et al (1998) Gilbert &Trudel (2000) Job Specific performance Criteria Maclean & et al (1993) Domain of Performance Behavioral Product Factors Task Related Process Maintenance- Related Behaviors شکل1: مدل مربیگری کوته و سالملا شکل 2: مدل نظری ابعاد عملکرد مربیان (مکلین و همکاران 1993) کوته و همکاران، با بهرهگیری از موارد فوق و براساس مطالعات کیفی و دیگر مطالعات محققان بر روی رفتار مربی، مقیاس رفتار مربیان ورزش 1 را توسعه دادند(11).
هفت عامل مقیاس مورد نظر به شرح زیر می باشد: Coach behavior scale – sport (CBS-S) تمرین جسمانی و برنامهریزی 1 (هفت مؤلفه در مورد مشارکت مربیان در تمرین جسمانی ورزشکاران و برنامهریزی برای تمریندهی و رقابت)؛ هدفگذاری 2 (شش مؤلفه ارزیابی مشارکت مربیان در شناسایی، توسعه و اقدام در جهت اهداف ورزشکار)؛ آمادگیذهنی 3 (پنج مؤلفه متمرکز روی نحوۀ کمک مربی در تمرینات تحت فشار ورزشکار، متمرکز ماندن و اعتماد به نفس او)؛ مهارتهای فنی 4 (هشت مؤلفه در مورد بازخورد مربی، نمایش و دادن نشانه)؛ مناسبات شخصی منفی 5 (هشت مؤلفه بررسی استفادۀ مربی از تکنیکهای منفی از قبیل ایجاد ترس و فریاد زدن)؛ مناسبات شخصی 6 (شش مؤلفه ارزیابی توانایی برقراری ارتباط، دردسترس بودن و درک مربی)؛ راهبردهای رقابتی 7 (هفت مؤلفه متمرکز روی تعامل مربی و ورزشکار در مسابقه)(همان منبع).