Abstract:
هدف: این بررسی ساخت و هنجاریابی آزمونی مناسب برای اندازهگیری میزان گرایش به یادگیری براساس نظریههای موجود و فرهنگ بومی بوده است. روش: پس از بررسی مبانی نظری و نیز مصاحبه با برخی از کارشناسان و دانشجویان فهرستی از رفتارهایی که برای اندازهگیری ویژگی مورد نظر مناسب تشخیص داده شدند فراهم شدند و بهصورت یک پرسشنامه درآمدند. در نوشتن گویهها تلاش بر این بود که محتوا و شکل ظاهری آنها براساس فرهنگ بومی باشد. پس از یک اجرای اولیه و برطرف کردن مشکلات آزمون با تغییر برخی جملهها و حذف برخی از گویههای نامناسب، آزمون پایانی آماده شد و بر روی 1176 نفر از کارکنان بانک مسکن در سراسر ایران اجرا گردید. برای تحلیل دادههای پژوهش، در کنار روشهای توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای کرویت بارتلت، کفایت نمونهبرداری (KMO)، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تاییدی (سازه) با نرمافزار لیزرل بهکار گرفته شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آزمون ساخته شده چهار عامل خوشایندی، ارزشمندی، باورهای مربوط به یادگیری و نگرشهای مربوط به دانش نوین را میسنجد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 918/0 بود. همچنین میانگین و انحراف معیار آزمون ساخته شده بهترتیب برابر با 05/94 و 8/18 بود. نتیجهگیری: با توجه به میزان اعتبار و روایی بهدست آمده، پرسشنامه اندازهگیری گرایش به یــادگیری ابزاری مناسب برای اندازهگیری این ویژگی است.
Introduction:In this study, the author report on the development of the Tendency to learning Test. Method: The author describes the development of the scale and present data on reliability and structural validity of Tendency to Learning Test (TLT) scores in samples of Iranian Bank Maskan workers. After confirming the content validity by using some Educational Psychologists point of views, the final TLT questionnaire was given to the 1176 responders from different parts of Bank Maskan employees throughout the country.Results: The factor analysis findings for examining the construct validity show that the TLT measures four factors named: Pleasure, Value, Beliefs toward learning, and Attitudes toward learning. The TLT reliability was 0.918 by using Cronbach alpha coefficient and the estimated alpha for the four identified factors in order was: 0.84, 0.73, 0.78, and 0.76. Moreover, the test mean and standard deviation were 94.05 and 18.8. Results: Generally, the results show that TLT is a valid and reliable test for measuring the range of tendency the people have about learning new sciences and knowledge, especially in working situations.
Machine summary:
"بنابراین عوامل گوناگونی در ایجاد گرایش به یادگیری در کارکنان نقش دارند و نشانههای گوناگونی نیز برای شناسایی انگیزه یادگیری بالا وجود دارد و آنچه در این بررسی دنبال شد، ساخت آزمونی براساس مولفههای گرایش به یادگیری دانش نوین است، یادگیری که گاه از آن بهعنوان "فرایند کسب اطلاعات، الگوهای رفتاری، یا تواناییهای نوین و به نسبه دیرپا" یاد میشود (کرسینی 3 ، 2002).
بهطورکلی، با توجه به اینکه آزمون گرایش به یادگیری دانش نوین ضمن اینکه تنها آزمون موجود در زمینه گرایش به یادگیری دانش نوین است و از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است، بر روی نمونهای بزرگ از سراسر کشور هنجاریابی شده است، میتواند کارکنان بخشها و مراکز گوناگون این بانک را (و با توجه به اینکه آنها از کل کشور انتخاب شدهاند، با کمی احتیاط کارکنان همه سازمانها و نیز بزرگسالان کشور را) از نظر میزان گرایش به یادگیری دانش نوین مورد ارزیابی قرار دهد و همین امر میتواند اهمیت این آزمون را بهویژه در مورد افراد، حوزهها، مراکز و سازمانهایی که نیاز به بهرهگیری از افراد آگاه به دانش روز که گرایشهای بالایی به دانش نوین دارند، نشان دهد."