Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر کشف رابطه جهتگیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده هدف کلاس درس و راهبردهای یادگیری با پیشرفت ریاضی بود. روش: جامعهی آماری این پژوهش 1500 نفر از دانشآموزان سال سوم متوسطه شهرستانهای سنندج و کامیاران بودند که 160 دانشآموز (80 پسر و 80 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه شرکتکنندگان پرسشنامه های جهتگیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده هدف کلاس درس و راهبردهای شناختی و فراشناختی را تکمیل کردندداده ها با روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد جهتگیری هدف پیشرفت تبحرگرا و راهبردهای فراشناختی با پیشرفت ریاضی رابطهی مثبت و جهتگیری هدف اجتناب از تبحر و اجتناب از عملکرد با پیشرفت ریاضی رابطهی منفی داشتند. نقش جهتگیری هدف اجتناب از تبحر در مقایسه با سایر متغیرها برجستهتر بود. نتیجهگیری: جهتگیری هدف پیشرفت در مقایسه با ساختارهای ادراک شده و راهبردهای یادگیری نقش موثرتری در پیشرفت ریاضی داشت. تلویحات نظری یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
Introduction: This study aimed to explore the relationship among achievement goal orientation, perceived classroom goal structures, and learning strategies by using mathematical achievement. Method: The population of this study included 1,500 junior secondary school students in Sanandaj and Kamyaran. 160 students (80 girls and 80 boys) were selected using random cluster sampling method. All of them completed achievement goal orientation, perceived classroom goal structure and learning strategies questionnaire. Data has been analyzed through multiple regression method.Results: The findings showed a positive relationship between mastery approach goal orientation and metacognitive strategies with mathematical achievement and a negative relationship between performance avoidance goal orientation and mastery avoidance goal orientation with mathematical achievement. The role of mastery avoidance goal orientation in mathematical progress in comparison to the other variables was noticeable.Conclusion: Achievement goal orientation has a more effective role in comparison with perceived classroom goal structures and learning strategies in mathematical achievement. Theoretical implication was discussed in detail.
Machine summary:
"رابطه جهتگیری هدف پیشرفت، ساختارهای ادراک شده کلاس درس، راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت ریاضی Relationship between Achievement Goal Orientation, Perceived Classroom Goal Structures, Cognitive and Metacognitive Strategies with Math Achievement کوروش ویسی1، سیاوش طالعپسند2* K.
Pintrich and Schunk Ames Lau and Lee Dweck and Leggett Archer Maher and Midgely Wolters Guan, Mc Bird and Xiang Muís, Winne and Edwards Tuominen-Soini, Salmela-Aro and Niemivirta جنبهی دوم از بعد درونفردی را میتوان منطبق با راهبردهای یادگیری و یا به اصطلاح فنیتر راهبردهای شناختی و فراشناختی در نظر گرفت.
در حالی که بعضی مطالعات نشان داهاند که جهتگیری هدف تبحرگرا با نمرات معلم رابطه ندارد (پولکا و نیمی 2 ، 2013؛ جواکیون،گانادن و ایب، 2008؛ هاراکیویکز، بارون، پینریچ، الیوت و ثراش 3 ، 2002؛ مک واو و آبرامی 4 ، 2001؛ الیوت و چرچ 5 ، 1997؛ پینتریچ، 2000؛ نوشادی، 1380)، تعداد دیگری از مطالعات نشان دادهاند که Midgley and Urdan Pulkka and Niemivirta Harackiewicz, Barron, Pintrich, Elliot and Tarash McWhaw and Abrami Elliot and Church این نوع جهتگیری با پیشرفت ریاضی رابطه دارد (لواسانی، حجازی و خضریآذر، 1391؛ میدلتون 1 و میگلی، 1997؛ لیم لوآ و نی 2 ، 2008؛ الیوت و مک گریگور 3 ، 2001؛ محسنپور، 1384؛ دلاورپور، 1386).
Middleton Liem, Lau and Nie Mc Gregor Yu Dickhauser, Buch and Dickhauser Gabel Skaalvik Anderman Roeser Everson and Tobias McCurdy and Shapiro Swanson فراشناختی با پیشرفت تحصیلی ریاضی رابطه ندارد (پرسلی و گاتالا، 1998، به نقل از اسپرلینگ، هوارد و استیلی 1 ، 2004؛ پینتریچ، اسمیت، گارسیا، و مککیجی 2 ، 1993، اسپرلینگ و همکاران، 2004)."