Abstract:
تصویرسازی معاصر ایران برخاسته از تجربیات تصویرگران دهه های گذشته ی ایران، تحت تاثیر شیوه های اروپایی و تلفیق آن با خصوصیات بومی، سنتی و قومی است. با تمام تلاش هایی که در دهه های اخیر در این راستا انجام پذیرفته، کودکان پیش از دبستان (گروه سنی الف) در ایران کمتر از دیگر گروه های سنی(گروه سنی ب، ج و د) مورد توجه نویسندگان و تصویرگران قرار گرفته اند و شاهد عدم توجه به کتاب های این گروه سنی می باشیم. با بررسی های انجام گرفته، آن چه به نام این گروه سنی یافت می شود در دو بخش تجاری(بازاری) و هنری(با کیفیتی نسبتا مطلوب) وجود دارند، که آمار کتب مصور تجاری (عاری از کیفیات ادبی و بصری) در ایران، بیشتر از کتب مصور هنری می باشد. این مقاله در نظر دارد کیفیات تصویرسازی کتاب های مصور کودکان پیش از دبستان را در ایران بررسی نماید و معیارهایی جهت بررسی این کتاب ها مطرح سازد و با معیارهای ارائه شده، به تجزیه و تحلیل و مطابقت تصاویر کتب این گروه سنی به پردازد. در این میان نیز، عوامل ضعف سنت تصویرگری کتاب های مصور کودکان این گروه سنی آشکار می گردد. بدین جهت، از میان ناشران کتاب های کودک به صورت تصادفی طی پنج سال(90-1385)، تعداد 50 عنوان کتاب انتخاب شد تا با بررسی آن ها از طریق روش های آماری و تحلیل داده ها فرضیات اثبات شود. روش پژوهش در این مقاله به صورت کتابخانه ای و در برخی قسمت ها از روش توصیفی و تحلیل محتوا استفاده شده است.
Machine summary:
این مقاله در نظر دارد کیفیات تصویرسازی کتاب های مصور کودکان پیش از دبستان را در ایران بررسی نماید و معیارهایی جهت بررسی این کتاب ها مطرح سازد و با معیارهای ارائه شده ، به تجزیه و تحلیل و مطابقت تصاویر کتب این گروه سنی به پردازد.
در این پژوهش جهت بررسی و تحلیل آثار از میان ناشران کتاب های کودک به صورت تصادفی طی سال های ١٣٨٥ تا ١٣٩٠ تعدادی کتاب مصور این گروه سنی انتخاب شد.
جامعه ی آماری پژوهش ، شامل ٥٠ عنوان کتاب گروه سنی الف از ناشران مختلف کتاب کودک می باشد که در این بخش سهم انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیش تر بوده است .
بنابراین ناشران کتاب های تصویری کودکان با تمام تلاش هایی که انجام می دهند، در این مورد نتوانسته اند تمام و کمال به تناسب تصاویر و متن کتاب ها با گروه سنی توجه کنند.
متأسفانه ، عدم توجه ناشران موفق کتاب کودک به این گروه سنی ، دلیل افزایش پخش و نشر کتب مصور به اصطلاح بازاری و عاری از کیفیت هنری شده است .
ارزیابی کلی تصویرگری های کتاب «موش موشک کجایی ؟» کتاب «موش موشک کجایی ؟»، یکی از کتب مصور و بدون متن گروه سنی الف است که با تصویرگری علی خدایی و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ١٣٨١ انتشار یافته است .
بر اساس داده های پژوهش این نتیجه حاصل آمد که بسیاری از ناشران کتاب کودک ، معیار مدونی برای خلق کتاب های تصویری کودکان و هم چنین خلق تصاویر آن پیش از چاپ ندارند.
Ozturk Sciences, Elsevier Publication, Pp: 1906–1910.